Kan het scherm van een laptop breken door hem open te vouwen?

Mijn ma heeft een Acer E1 model V5WE2. Toen ze er gisteren op wou werken bleek het scherm stuk. We zijn ermee naar de winkel geweest en volgens de verkoper is dit door te vallen of er iets op te zetten (en dus geen garantie om te laten maken, hoewel het een laptop van in november 2013 is). Maar wij zijn zeker dat dit niet gebeurd is, de buitenkant is ook niet beschadigd. Maar het is een laptop met een zeer dun scherm, zou dit dan niet kunnen breken door hem open te vouwen (is geen handig ding om open te vouwen, weinig pak aan). En zouden we er dan toch geen garantie op krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
2.6K

Het beste antwoord

Ja, dit is een bekende klacht die bij veel laptops voor komt.

De scharnieren van het scherm bieden weerstand zodat deze dicht blijft in de tas en rechtop kan blijven staan wanneer er met het apparaat gewerkt wordt.

Door het regelmatig open en dicht gaan van het scherm wordt er dus regelmatig kracht op uitgeoefend. Kleine barstjes in het plastic kunnen daardoor groeien en uiteindelijk kan er een grote breuk ontstaan. Meestal in de horizontale richting.

Het is een beetje als metaalmoeheid in een vliegtuig. Daar kan ook plots een grote scheur ontstaan als gevolg van talloze kleine bewegingen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, van waar weet u dit? Mijn echtgenoot heeft gisteren op het internet zitten zoeken, maar hier niets over gevonden. Ook de verkoper zei hier niets over, maar die moeten toch gelijk hebben zodat ze zo weinig mogelijk garantie moeten geven.
Het is wel vreemd dat het gebeurt met een laptop die mijn ma nog niet zo heel lang heeft en ze zit er ook niet dagelijks op bezig, maar als ze klaar is ermee dan vouwt ze hem altijd netjes dicht met de beschermfolie ertussen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Vanwaar ik dit weet: allereerst mijn eigen laptop heeft daar last van gehad, maar ook bij diverse van mijn vrienden.
Gelukkig komt het bij moderne laptops minder vaak voor, maar een klein barstje op de verkeerde plek, opgelopen in de fabriek of bij het transport kan makkelijk uitgroeien tot een grote. Het is echter heel moeilijk voor een leek om te bewijzen waar en hoe dat eerste barstje is ontstaan. Binnen de garantieperiode ligt de bewijslast echter bij de fabrikant ! Wanneer hij kan bewijzen dat het probleem door de schuld van de klant en door abnormaal gebruik ("een laptop is geen hamer") is ontstaan, pas dan mag hij garantie weigeren. Na de garantieperiode ligt de bewijslast van een ondeugdelijk product bij u.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Sorry, de periode is 6 maanden: http://www.ejure.nl/consumentenkoop-ii/ Bewijslast: fabricagefout of oneigenlijk gebruik?
Het niet conform functioneren van een product kan het gevolg zijn van of een fabricagefout of een verkeerd gebruik aan uw zijde. Eerste zes maanden na aankoop
Als het product binnen zes maanden na aflevering kapot gaat of een mankement vertoont, wordt op grond van de wet vermoed dat het product al bij aflevering niet aan het conformiteitsvereiste voldeed. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het product niet door een fabricagefout, maar door verkeerd, abnormaal of onkundig gebruik van uw kant kapot is gegaan (artikel 7:18 lid 2 Burgerlijk Wetboek). De verkoper hoeft niet in alle gevallen aan te tonen dat het product deugdelijk was tijdens de levering. Wanneer u bijvoorbeeld na verstrijking van de houdbaarheidsdatum van bederfelijke levenswaren het gebrek aan de verkoper meldt, zal het voor de verkoper onmogelijk zijn om te bewijzen dat hij een deugdelijk product heeft geleverd. Ook in situaties waarin het overduidelijk is dat een product niet meer functioneert – omdat u het bijvoorbeeld hebt laten vallen – hoeft de verkoper niet aan te tonen dat hij aan u een deugdelijk product heeft geleverd. In beide genoemde voorbeelden is het dus aan u om te bewijzen dat er een ondeugdelijk product is geleverd. Let wel. Om aanspraak te kunnen maken op de wettelijke garantie moet u zich wel houden aan onder meer uw wettelijke onderzoeks- en klachtplicht. Langer dan zes maanden na aankoop
Zodra de termijn van zes maanden na aankoop is verstreken, draait de bewijslast om, en is het aan u om te bewijzen dat er sprake is van een fabricagefout. Let wel. De omgedraaide bewijsplicht geldt uiteraard niet als de verkoper voor een langere periode dan zes maanden aan u garantie heeft gegeven op het product.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Voor de volledigheid:
Die 6 maanden geld voor een product waar geen garantie op zit. Anders geldt toch de garantieperiode (zie de laatste alinea van mijn vorige reaktie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, het is wel zo dat hij gans in het begin al eens binnen geweest is wegens een fout, één van de luidsprekers werkte totaal niet. Misschien hebben ze hem dan per ongeluk al wat beschadigd?
Het zal echter moeilijk zijn denk ik om garantie te krijgen, want de verkoper heeft gezegd dat er op een scherm geen garantie is omdat dit enkel kan breken door vallen of iets op te zetten of als er iets bovenop valt. En hij was er zeker van dat hij gevallen is omdat het klepje aan de onderkant niet volledig dicht was en dat er een oranje dingetje aan ontbrak om de klep van de batterij open te maken. Maar nadat we hem terug kregen van reparatie hebben we wel de onderkant niet gecontroleerd of alles wel perfect zat.
En daarbij wij zijn er zeker van dat hij niet gevallen is of dat er iets op gevallen is. Trouwens door de kracht van het vallen zouden we langs de buitenkant toch beschadigingen zien?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@leesbeest
Tja, dat is een discussie aan de balie die je zelf moet voeren. Een beetje drama schoppen op een druk moment wil daarbij wel eens helpen. Of schrijf een boze brief naar het hoofdkantoor en de fabrikant. Ook consumenten verenigingen en consumentenprogramma's op TV kunnen helpen. Check ook de garantievoordwaarden eens goed. Is het scherm werkelijk uitgesloten ? En welk deel dan ? Alleen het LCD zelf, of ook de behuizing ? Toegegeven het blijft een oneerlijke strijd, maar de aanhouder wint !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zal mijn best ervoor doen, en qua leeftijd van laptop heb ik mij vergist hij is aangekocht eind februari dit jaar en op 4 maart binnengegeven voor reparatie en terug gekregen op 18 maart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw goede antwoord en de bijkomende inlichtingen via de reacties

Andere antwoorden (1)

Het ligt er ook aan hoe er met de laptop omgegaan wordt. en hoe je het scherm open vouwt. al maak jij hem vanaf de bovenkant open met een vrij dun scherm zal deze op den duur 'breken'.