Welke laptops met een fysieke RAID 1 (mirror) configuratie zijn er?

Ik ben op zoek naar een Small Business laptop met 2 hard disks in RAID-1 (mirror) configuratie. Ik prefereer als OS Windows 7 Pro in XP mode.
Prijs tot 1000 euro.

Iemand enig idee welke modellen er zijn? Het liefst van HP of een ander betrouwbaar merk.

Het is érg moeilijk dit online te vinden en de gemiddelde computerwinkel heeft ook geen idee.

Ik sta open voor eventuele andere oplossingen, zolang de oplossingen er maar voor zorgen dat ik kan (weer snel kan) doorwerken, ondanks een defecte hard disk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Zoek gewoon een laptop met 2 harddisks. In het bios zal dit tegenwoordig wel in raid in te stellen zijn. En als dat niet zo is kan je nog steeds een 2de OS op je 2de schijf installeren en op beide harddisks een data-partitie die gesynchroniseerd draaien. Dat is dan geen exacte raid, maar wel een oplossing voor wat jij wilt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Wel zou ik afraden windows 7 xp mode te gebruiken.

Windows XP wordt niet meer ondersteund, dus ook XP mode niet! Gebruik gewoon windows 7. Wordt nog ondersteund tot 2020 en prima als productief systeem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien wordt het tijd om Online Backup te overwegen. Ik snap de gedachte achter een Raid 1 opstelling (met name vroeger werd dit veel gedaan vanwege redundancy) maar zoals je al hebt ondervonden is Raid een steeds minder gebruikt systeem, al helemaal in laptops.

Ik zou gaan kijken naar Online Backup mogelijkheden bijvoorbeeld Microsoft Skydrive, Dropbox of Google Drive oplossingen.

Wat heel belangrijk is om te weten is dat Raid 1 configuraties buiten de hardware / Raid controller waarin het is opgezet niet leesbaar zijn. Dit houd in dat al je data alsnog verloren is mocht de laptop zelf defect gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je anntwoord, Kishkumen.
Online backup zou ik nooit doen. Ten eerste heb ik niet altijd internet (en internet is capped op 40GB per maand) en ik wil mijn gevoelige bedrijfsdata niet online zetten (hoe veilig het ook mag zijn).
Ik gebruik nu inmiddels al 12 jaar RAID-1 op mijn desktop PC en 2 maal een defecte hdd gehad. En was dus erg blij dat ik gewoon kon doorwerken, zonder een herinstallatie, zonder data loss. Alleen even een hdd vervangen en alles is weer klaar. Maar ook met 1 hdd uit de array is goed te werken, dus je hebt geen seconde downtime.
Daarom zou ik graag een fysieke RAID-1 in een laptop willen.
Die móeten er toch zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb (en jij waarschijnlijk ook) Google al gevraagd maar zo niks kunnen vinden. Ik denk dat Raid echt uitgefaseerd wordt gezien de alternatieve oplossingen van tegenwoordig. Natuurlijk kan ik hier geen garanties in geven dat ze echt niet bestaan. Waarom neem je niet een NAS met RAID functionaliteit, bijvoorbeeld Synology o.i.d. Deze zijn ook online te benaderen mocht je het willen Vroeger was ik inderdaad ook altijd heel Pro-Raid. Maar tegenwoordig zie ik het nut er niet meer zo van in ook al snap ik heel goed wat je gedachtengang is. Wees je wel bewust van de risico's van een Raid systeem los van de voordelen. Een backup op een 2e aparte fysieke locatie raad ik echt aan. Je laptop kan defect gaan, gestolen worden, laten vallen e.d. Als je data echt zo belangrijk is zou ik echt overwegen om het op letterlijk 2 verschillende plekken op te slaan. Verder kan ik alleen maar zeggen: Overweeg de alternatieven goed, zoals een NAS, Externe HDD, Online Opslag of anders. Voor een laptop met RAID wordt het gewoon goed zoeken. Naar consumenten series hoef je al niet te kijken, je moet echt in zakelijke producten gaan zoeken. Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Online backup is geen goed alternatief voor raid-1. Enerzijds omdat je nooit weet wat er met je opslag in de cloud gebeurt. Het hoeven zelfs geen gevoelige bedrijfsgegevens te zijn die je daar niet aan wilt toevertrouwen. Ook bij een wegvallende internetverbinding zit je dan zonder je data. Dat bij een defecte raidcontroller de data niet meer leesbaar is, is mogelijk. Maar het is ook mogelijk dat dit helemaal geen probleem vormt. Ik heb ooit eens een harddisk uit een raid-1 configuratie gehaald en deze aan een andere pc gehangen (dus zonder die raid-controller) en de data was gewoon uit te lezen. Veel hangt dus af van hoe de raid-controller waarover jij beschikt precies werkt en welke raid-soort je kiest. En zelfs al raakt ook de raidcontroller defect en is de data niet meer leesbaar, is dat dan een ramp? Nee, want dan plaats je gewoon een backup terug naar (in dit geval waarschijnlijk) een nieuwe laptop. Want inderdaad, raid is nooit een backup!!! Maar ook voor een backup zou ik de data niet aan een onlinedienst toevertrouwen. Je hebt zo zelf een servertje of nas opgesteld (voordeel van die eerste is meer vrijheid) waarbij je je data veiliger want zelf kan beheren. Over raid valt veel te zeggen, mijn backupserver draait ook raid (extra redundantie) maar dan een software-raid. Ik wilde op een bepaald moment overstappen op hardware-raid. Maar de kostprijs was niet de enige van de vele nadelen die mij van gedachten heeft doen veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daki, het punt van een Raid-1 (mirroring) opstelling is juist dat het ALTIJD een backup is. Anders was het raid 0 geweest (Striping) wat inderdaad nooit een backup is. En ja het is wel een ramp dat de data na het uitvallen van de raidcontroller niet meer leesbaar is want het punt van raid 1 is juist data veiligheid. Welke backup moet je dan terug plaatsen als je vertrouwt op de raidconfiguratie om te backuppen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, een raid-1 voldoet niet als backup. Het is slechts een mirror oftewel 'gewoon' een kopie. Een backup is per definitie een RESERVEkopie en dat is een mirror niet. Want verwijder je een bestand dan wordt het in raid-1 van beide disks verwijdert. Een spijtige en vaak voorkomende denkfout. Vandaar de nadruk: ook raid-1 en raid-5 zijn NOOIT een backup! Vertrouwen op raid als backup is dus gewoon fout. Je gebruikt raid als extra redundantie. Vervangt geen backup, dus mag de raid-controller uitvallen. Het nut van de raid zit 'm enkel en alleen in het feit dat er een harddisk mag uitvallen. (behalve raid-0 maar in letterlijke zin is dat geen raid) en dat is als je geen raid hebt ook 1 van de zaken waarom je een backup zou moeten nemen. Maar niet de enige!