Kan ik met een laserprinter plastic sheets printen?

Beste mensen,

Wij zijn in overweging om een Laserprinter aan te schaffen. Deze is volgens mij in verhouding wel goedkoper dan een inktjet printer. We willen de HP Laserjet Pro 100 of 200 aanschaffen.

De keuze om van een Inktjet naar Laserprinter te gaan, is omdat wij met de inktjet géén plastic sheets (voorblad van plastic ook wel genoemd) kunnen printen. De inkt droogt eigenlijk gewoon niet op plastic. Met een laserprinter wordt het er door statische elektriciteit erop ge'spoten' dus dat heeft amper droogtijd nodig.

Het gaat om platic sheets, ong. 200 micron en transparant. Kun je deze in een laserprinter printen, en droogt de toner dan wel op deze sheets? Sterker nog: smelten de sheets niet? Dacht dat de toner op het printmateriaal wordt gesmolten of iets in die richting.

Ik hoor 't wel :-)

Gr
Bas

Bijlage:
Voorbeeldprint van inkt op transparante sheet. Droogt niet in het papier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Screenshot via URL: http://bit.ly/1en9bOV

Toegevoegd na 30 minuten:
Toevoeging 2: het is van PVC gemaakt, 200 micron. Deze sheets worden niet gebruikt voor een overhead projector maar voor een voorkant van een boekje.

Zie: http://www.office-deals.nl/kantoormachines/inbindmachines-toebehoren/voor-achterbladen/voorblad-gbc-a4-pvc-200micron-transparant/pd-29583

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
11.9K

Het beste antwoord

Zelf gebruik ik sheets op A4 en A3 formaat voor het belichten van zeefdruk panelen. Als het ontwerp niet te gedetailleerd is print ik deze zelf op mijn Canon Pixma (MX525) inkjet printer. Helaas krijg ik bij gedetailleerde ontwerpen last van 'druppel vorming' tijdens het drogen van de inkt.

Dan laat ik ze printen bij de lokale copyshop ( http://copyshopdehaan.nl/ ) op 160 micron dik. Hier printen ze ook met een laser printer dus het is zeker mogelijk. Of er ook sheets zijn op 200 micron weet ik niet, die heb ik nooit nodig gehad.

Zelf heb ik in het verleden wel eens gezocht naar dikkere sheets voor mijn inkjet printer, maar deze kon ik online nergens vinden. Wel dunnere zoals te vinden op de links in de bron.

Als ik jou was zou ik de lokale copy- printshops en kantoor leveranciers even opbellen, met de vraag of ze ook 'dikkere overheedsheets' verkopen om zelf te printen op een laser printer.

In ieder geval veel succes en leuk dat je de afbeelding van je ontwerp had toegevoegd. Dat ga ik zelf ook eens proberen!

Laatste tip! Vaak word de dikte van sheets uitgedrukt in mm, 1000 micron is 1 mm, dus 200 micron is 0,2 mm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie! De zelf-print sheets zijn voor een overhead projector waar ik niks mee te maken heb. Ook ik heb last van druppelvorming. Bij zwarte inkt valt het mee, maar drogen zit er niet in. Ik zal zeker even de plaatselijke printshop bellen hier in Zwolle, mits deze er nog zijn. Bedankt iig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey Bashoogers,
Fijn dat mijn antwoord je kon helpen. Let wel op dat dikke plastic sheets eigenlijk altijd onder de naam overheadsheets worden verkocht. Ook als die stukken dikker zijn als normaal (zoals bij Copyshop de Haan).

Andere antwoorden (1)

Een laserprinter kan niet printen op plastic sheets... Als je dit toch wil zal je een andere printer moeten aanschaffen. De sheet zal warm worden, soms smelten en de inkt zal zeker niet drogen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een laserprinter heeft geen inkt, toner droogt vrijwel nooit omdat het erop wordt gesmolten. ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
laser kan wel printen op plastic sheets. Dat is dan wel speciaal plastic, geschikt voor de hoge temepraturen. Ik durf het niet met zekerheid te zegg maar het lijkt me niet dat plastic voor voorkanten geschikt is. Het plastic dat met een laserprinter kan worden beprint is duurder dan "gewoon" plastic dus als het doel niet "lasterpint" is, dan lijkt me dat het gewoon plastic is dat niet tegen de hitte van een laserprinter kan. ik heb ooit de tip gekregen (maar nooit zelf geprobeerd) dat je kunt testen of het smelt door er een strijkijzer op de heetste stand op te zetten (met bakpapier ertussen). maar ook al smelt het niet, laserprint plastic heeft een laagje. Wellicht is gewoon plastic te glad.