Mijn computer maakt veel lawaai, moet ik betere koeling kopen?

Ik heb een computer gekocht, en met wat zwaardere games maakt hij erg veel lawaai. Hij kan de games met gemak aan, maar zelf bij alle settings op low, klinkt hij als een vliegtuig. Ik heb deze specs: 8-core AMD 3,5 GHz, 8 GB ddr5 werkgeheugen en een 2gb ddr5 gpu. Heb ik een betere koeling nodig? Ik heb de ingebouwde koelers in mijn pc zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Aangezien je pc nieuw is lijkt vuil me geen probleem ?
toch moet je even kijken waar dat geluid nu vandaan komt
er zijn namelijk meerdere verdachten
of ze zijn gezamenlijk "daders"

1. je voeding ?
2 je cpu fan (en het formaat koeler)
3 je videokaart zelf (als deze laatste geen active fan heeft dan valt deze natuurlijk af

1 je voeding, als deze in normale stand weinig geluid maakt dan is deze meestal wel goed. let op wattage 450 of meer is het lager dan heb je denk al gauw een nieuwe voeding nodig, maar meestal zit dat wel goed.

Dan is je hoofdverdachte de fan op je cpu
als daar een wat standaard koeling op zit dan zul je waarschijnlijk beter af zijn met een groter koelblok en bijpassende fan.

Je kan via een programma als speccy de temperatuur etc volgen
daarmee kan je dus ook volgen wanneer de temp hoger gaat en wanneer de Fan opeens meer lawaai maken en welke fan dat dan is.

je hoofdverdachte is bijna altijd de CPU koeler dus ja een grote koelblok is wel de meest logische stap.
maar kijk gewoon een tijdlang wat de hoofd veroorzaker is door speccy te volgen
het zou sneu zijn als je de cpu koeler vervangt om later te merken dat het geen moer heeft uitgemaakt omdat het de voeding is of zelf alle 3 zijn daders.
dan kan een nieuw kast uitkomst bieden
Als laatste is het wel handig om even te kijken hoe je luchtverversing is heb je je pc in een hele krappe kast staan waar de lucht bijna niet weg kan tja dan smoor je de pc
capthavoc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vaak komt dit door vuil in de fan. Maar als je veel kracht wil gebruiken en geen tot weinig geluid moet je een watercooler of gelcooler gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Er zit geen vuil in fan, want ik heb de computer pas een week binnen.
Behalve schoonmaken, zou je ook een grotere fan erin kunnen zetten. Die draait langzamer, koelt evengoed af en is bijna geruisloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste zou ik altijd eerst zeggen check op stof in de fan. dit zal niet snel het geval zijn aangezien het een nieuwe computer is. De tweede optie is de cap van je computer afhalen (ik neem aan dat het hier niet om een laptop gaat) Let wel op dat je computer op een veilige positie staat. Dit maakt hem natuurlijk wel kwetsbaarder. Zorg dan ook dat er bijvoorbeeld geen katten op zitten, tegen aan o.i.d. Werkt dat niet of is geld niet het probleem zou ik een koeling of betere fan kopen.