waarom is GPU sneller/beter in het rekenwerk/rekenkracht dan CPU?

Okey, ik heb een intresante vraag waarbij ik hierover graag informatie wil hebben op een duidelijke en begrijpelijke manier...

Waarom is nou een GPU Veel sneller/beter in het rekenwerk dan een CPU?
Ik bedoel dit kan toch niet waarzijn??
een gemidelede CPU heeft een snelheid van bv 2,5GHz (2500 MHz) en een GPU een snelheid van 600MHz (0,6GHz)
Als ik dit zo zie dan weet ik overduidelijk dat een CPU veel en veel sneller is, maar als ik nou een rekenwerk test/stress doe dan merk ik idd dat mijn GPU veel sneller dit werk doet dan CPU...

Hoe is dit mogelijk!
Ik bedoel, als er nou bewegende images/objectes in mijn beeld waren dan zou ik het wel begrijpen dat de GPU beter is, maar in dit voorbeeld gaat het om een command, in linux.. die dan een restultaat geeft hoeveel xxx die heeft gedaan...

Iemand enig idee?

Dank u,

Mvg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Het beste antwoord

Een CPU heeft vaak 2 of 4 cores (rekenkernen), maar een GPU kan er wel honderden of zelfs duizenden hebben. Deze vele kernen zijn vooral goed in het doen van dezelfde bewerkingen op verschillende onafhankelijke invoerdata.

Toegevoegd na 22 uur:
De kernen in de GPU kunnen veelal alleen kleine specifieke programmaatjes draaien, dus er moet wel wat moeite gedaan worden door de programmeur (wel met behulp van ontwikkeltools) om een grotere rekentaak op te splitsen in hapklare brokken voor de GPU.

Voor een idee van het aantal cores kun je voor nvidia kijken op http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Nvidia_graphics_processing_units#GeForce_700_Series in de kolom core config, voor AMD http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_AMD_graphics_processing_units#Volcanic_Islands_.28Rx_200.29_Series
gvrox
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dit heb ik eerder gehoord over dat een GPU veel en vele maal meer Cores heeft dan een CPU.
Fijn om dat te horen hoor maar, hoe kan ik nou weten hoeveel cores een GPU heeft, bijvoorbeeld op dit momment zou ik wel graag weten hoeveel cores mijn GPU heeft...

Andere antwoorden (1)

De CPU is meer voor algemeen bestuur van de PC, voor instructies als 'haal deze gegevens op van dit stukje schijf'.

Een GPU is specifiek ontworpen om in te worden gezet als een rekenbeest. Dit omdat waar ze oorspronkelijk waren bedoeld voor bijvoorbeeld het berekenen van 3D beelden e.d. Het is dus een chip van een heel ander soort, want voor meer dan alleen graphics geschikt blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaag...
Als ik nou een heel simpel programma schrijf in C++ waarbij die loop's doet met een bepaalde ciijfer en text, dan word de CPU heel erg gestrest, en de GPU blijft maar rusig op ''stand-by'' staan... Dan klopt er toch niet echt wat u zegt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nog een reactie:
Als ik nou op mijn bureablad van rechs onderin naar links boven in ga met me muis, (terwijl ik klik en hem vasthoud) dan zie ik op het gegeve momment dat de vierkante selectie ding (de blauwe ding, ik weet even niet hoe zown ding precies heet)
een beetje gaat flikkeren, en als ik mijn taakbeheer erbij haal zie ik dat de CPU word gestrest, raar toch? dit heeft niks te maken met, doe dit, doe dat.
maar het tekent het vierkante ding, waarbij eigenlijk de GPU zou gestrest worden... raar toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gebruik maken van de GPU is niet vanzelfsprekend. Dat moet vaak expliciet op software niveau worden aangestuurd.