Is een trage ventilator reden voor een pc om uit te gaan?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb nu inmiddels wel een andere ventilator, maar de vorige maakte nogal herrie. Toen heeft een computerman er voor gezorgd dat deze langzamer ging draaien, zodat er minder herrie kwam, met als gevolg dat de pc regelmatig afsloeg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want als de ventilatoren te traag draaien, wordt de hitte niet goed genoeg afgevoerd. De PC kan dan inderdaad uitslaan. Bij oude techniek kan ie pas uit als er iets te veel heet geworden is en kapot is gegaan.
Op bijv. www.quietpc.nl kan je kijken wat voor componenten je nodig hebt (die hoef je dan niet daar te kopen, maar die site kan wel helpen met kiezen wat nodig is).

Het beste antwoord

Zoals Xinix al schreef; dit heeft met oververhitting te maken. In principe gaat de pc uit om veiligheidsredenen of omdat het te laat is. Vaak kun je de snelheid van de ventilatoren regelen, dus moet je ze op een hoger toerental zetten. Je kunt er ook extra ventilatoren bij zetten (in de kast), zodat het koeler blijft en dat er meer ventilatie is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook een voeding van minimaal 450 Watt kan veel problemen verhelpen, v.w.b. oververhitting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan, de fan van de proc kan de pc uitzetten in sommige biossen, waarbij dan oververhitting van de proc voorkomen wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitschakelen voorkom je, niet de oververhitting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1: Om zich te beschermen zet de bios de pc uit omdat fan niet werkt waardoor processor oververhitting kan raken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oververhit bedoel ik
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat komt niet voor bij PC's, dat de fan de PC uitzet.
Ja, als er te weinig koeling is kan het systeem uitgeschakeld worden. Dit kan overigens liggen aan de fan of aan het motherbord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een trage fan kan inderdaad een reden zijn dat pc uitgaat. Hoeft niet perse.waar het op neer komt:het is te warm daar binnen. Is de werkruimte anders te warm(naast cv ofzo)?of niet voldoende luchtstroom binnen(iets afgedekt misschien)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De temperatuur in de ruimte waar mijn pc staat is dik in orde en er is niets wat de luchtstroom afdekt.
Computers gaan heel vaak stuk doordat de ventilator dus de lucht circulatie niet goed werkt en deze dus te heet wordt.
Vaak zitten er op de processor, de harde schijf en videokaart ook een ventilator om te koelen, want deze gaan ook veel sneller stuk als ze te heet worden.
Daarom is het ook goed om regelmatig de computer en dus vooral de ventilator(en) en de openingen schoon te maken, dan zullen ze ook minder snel lawaai gaan maken ;-)