Wat zou een oplossing kunnen zijn voor stabieler wifi?

Thuis heb ik een ziggo modem met draadloos internet erin, deze gebruiken we niet. Via een lan kabel hebben we boven een sitecom router staan zodat we op zolder ook draadloos internet hebben. Maar deze valt heel vaak weg en is dus niet altijd beschikbaar. Wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn?

Toegevoegd na 15 minuten:
Zal ff een voorbeeld geven. Op mijn telefoon heb ik watsapp en als ik die wil ontvangen moet ik eerst wifi uitdoen en daarna weer aandoen, en dan krijg ik alle berichten binnen. Dit heb ik op andere plekken geen last van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Vraag vooraf: waarom beperk je je tot alleen je extra wifi? Je kunt namelijk én de Ziggo wifi én de Sitecom access point gebruiken.

Stabiliteit van wifi:
Zoals anderen al schrijven is het kanaal belangrijk, jouw uitzendende kanaal moet, indien mogelijk niet of zo min mogelijk andere access points hebben op hetzelfde kanaal.
Elk kanaal heeft een bepaalde overlap met andere kanalen naast hem, ideale kanalen zijn 1,6 en 11 omdat zij elkaar niet raken qua frequentie. (Zie tekening bijgevoegd)
Wat voor kanalen nog meer actief zijn is te vinden met het programma inssider (gratis) te installeren op Mac of pc.

Wat op vaak ongesteld staat op het access point is dat het apparaat automatisch een kanaal kiest. Dit lijkt handig, maar jouw toestel of andere apparaten die "verwachten" vaak constant hetzelfde signaal en hebben pas laat door indien dit wijzigt.
Vandaar dat het vast instellen van een kanaal aan te raden is.

Wat ook nog vaak te selecteren is of er op 20 of 40 MHz wordt uitgezonden. Vaak is 20 al geselecteerd en is dit ook aan te raden.

Bij de opties zijn vaak ook de "wireless N" optie mogelijk om de theoretische 300 megabits te halen. Dit werk met 2 frequenties, de standaard 2,4 Ghz en de rustigere 5
GHz. Indien jouw apparaat nieuw is kan t zijn dat deze de 5 GHz ondersteunt (veel oudere apparaten niet, iPhone 4 bijv al niet)

Encryptie is belangrijk voor versleuteling van je verkeer en anderen tegen te houden van jouw internet gebruik te maken.
Vaak staat standaard WPA2 AES/TKIP aan, de laatste optie is niet meer nodig en kan storing geven. WPA2 AES is dus aan te raden.

Verder zoals ook genoemd is de plaatsing van belang. Zit je in de buurt van het access point? Zijn er storende apparaten (draadloze telefoons, afstandsbedieningen, magnetron?) of storende factoren (dikke muren, glas, ijzerwerk) vlakbij?

Dit zou neem ik aan wel wat verandering moeten kunnen bieden ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord, we zullen kijken of het wifi beter geworden is.

Andere antwoorden (4)

Andere modem waarschijnlijk zijn er teveel mensen in de straat met de zelfde modum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin al heeft heel Nederland het zelfde modem maak dat nog niks uit als ze maar niet allemaal op dezelfde frequentie staan
Als ze op dezelfde frequentie staan kan het storen maar die frequenties zijn in alle modems het zelfde namelijk 2.4 GHz met daarin 13 banden
-Check je computers voor software die op de achtergrond draait, deze kunnen soms onnodige veel "network resources" in beslag nemen, en daardoor de verbinding vertragen.

- Zet de router op een betere locatie zodat het verstuurde signaal niet onnodig door muren etc moet reizen om de laptop(?) te bereiken.

- Verander het Netwerkkanaal waarop de router signalen verstuurt, het kan zijn dat de buren via dezelfde frequentie signalen sturen, en ook elektrische ovens etc kunnen hier de kwaliteit verminderen. Bekijk de meegegeven bron voor een mogelijke handleiding.

-Draai een virus scan op de computers! "internet worms" kunnen via één computer het hele netwerk infecteren en op deze manier onnodig veel "network resources" gebruiken.

Helpt dit niet? Overweeg contact op te nemen met Ziggo. Misschien weten hun waar het probleem ligt, kunnen ze je vanaf een afstand helpen of sturen ze iemand langs om het na te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat een kwalitatief betere draadloze router hier wel een oplossing kan zijn
wat je ook eerst eens kan proberen is een ander kanaal te zetten
Wellicht heb je kans dat er teveel signalen in de buurt op dezelfde kanaal zitten

zie tip 3 in de link

werkt dat ook niet dan kan je altijd nog een andere router kopen
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kwalitatief goede router was ook het eerste waar ik aan dacht, goede inbreng :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals eerder genoemd kan t kanaal veranderen goed zijn, ik zal beneden meer info hier over geven. Kwalitatief goede router.... Hmmm ik denk dat dat niet heel veel uit maakt. Alle wifi access points hebben een reglement waar zij aan moeten voldoen. Een bepaalde max sterkte qua uitzenden en de frequentie van de kanalen is voor alle merken hetzelfde.
Ik heb dat ook gehad een tijdje. Ik woon echter in een omgeving waar enkele tientallen netwerken zitten (flat), waardoor mijn wifi steeds verstoort werd. Ik heb verschillende kanalen gehad en uiteindelijk ben ik van het type sleutel veranderd van WPA naar WEB op advies van mijn telecomprovider. Dit heeft tot gevolg gehad dat het draadloze netwerk het weer perfect doet op al mijn apparaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wep is een eerste manier van encryptie die al zo danig oud is dat deze vrij eenvoudig (in een avondje) te de-crypten / ontcijferen is.
Op zich meestal geen ramp omdat de privé netwerken niet veel interessante info bevatten, maar toch niet aan te raden.