Welke problemen kom je tegen als je een nieuwe PC aanschaft op 64bit?

Als je nog langer wacht zij echt alle computers 64bit. Dus wil ik me alvast mentaal voorbereiden.
Ik gebruik veel fotobewerking met Photoshop. Ook heb ik nog oudere programma's die ik niet kan vervangen door latere versies (bijvoorbeeld door een nog altijd prima sony clie Palm Organizer).

Wat zijn de nadelen van 64bit. Ik hoor dat een 32bit programma zo wie zo geheugen weggooit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ik heb in 2008 een 64-bits computer gekocht. Ik heb er een 64-bits OS opgezet.

Voordeel is dat alles wat 64-bits is, wat sneller werkt. Nog een voordeel is dat je meer geheugen kunt adresseren dan je vooralsnog nodig zult hebben. Da's immers het grote nadeel van 32-bits: je kunt niet hoger komen dan 2 GB (praktijk) dan wel 4 GB (theorie) geheugen, ongeacht hoeveel je er daadwerkelijk inprikt.

Het 64-bits OS is ingericht om ook 32-bits applicaties goed te kunnen draaien. Bij mij werkt dat uitstekend. Ik heb zelfs meer applicaties van 32 bits dan van 64 bits. Ik merk geen enkel nadeel.

Officieel is het zo dat 32-bits applicaties een tikje langzamer draaien dan 64-bits applicaties. In de praktijk merk je daar hoegenaamd niets van. Benchmarks geven misschien een (klein) verschil, de gebruikerservaring toont dat niet.

Ook 32-bits antivirusprogramma's werken prima op mijn 64-bits OS.

Toegevoegd na 1 minuut:
Samenvattend, in de praktijk:

Voordeel:
Je bent voorbereid op de toekomst, en je kunt veel meer dan 4 GB geheugen gebruiken.

Nadeel:
Geen.

Prijsverschillen tussen 32-bits en 64-bits computers zijn in mijn ervaring verwaarloosbaar. Hetzelfde geldt voor het prijsverschil tussen de beide varianten van het OS.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je MOET natuurlijk wel een 64-bits OS kopen, anders heb je hoegenaamd niets aan je 64-bits hardware.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een programma bestaat uit verschillende instructies, soort commandos voor de processor. Bij 64 bit kan de informatie die door wordt gespeeld vele malen groter zijn (Er kan meer ruimte toegewezen worden) dan bij 32bit. Hierdoor kan 32-bit geheugen niet benutten, wat niet erg is sinds je waarschijnlijk toch genoeg hebt.

Maar als je programma's voor debugging of disassembling (Zoals OllyDBG of Cheat Engine (Tegenwoordig werkt CE ook met 64-bit)) gebruikt om je programma van bugs te ontdoen (of om spelletjes te kraken) dan kan-ie mogelijk het fout interpreteren en crashen.

Er zijn ook andere voorbeelden van programma's die het geheugen zo aanwijzen, dat het fout kan lopen door de grootte van het aangewezen geheugen, dit kan ook een crash veroorzaken.

64-bit zorgt er ook voor dat bepaalde anti-hack software niet werkt, zoals GameGuard, dus sommige spelletjes zijn dan ook niet te spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig of geen. Een 64bits systeem hoeft niet te draaien op 64 bits, je kan er ook voor kiezen er een 32 bits os op te zetten. Als je kijkt bij kant en klare pc's worden dezen in principe eigenlijk altijd uitgeleverd met een 32 bits os.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, ik had dat ook bedacht en wilde het toevoegen aan mijn antwoord, maar jij was me voor. Er worden inderdaad 64-bits systemen verkocht met 6 of 8 GB geheugen, met daarop een 32-bits OS. Technisch gezien volkomen zinloos, maar marketingtechnisch kennelijk toch een zinnig plan. Da's dus het enige waar vraagsteller echt op moet letten: schaf een 64-bits OS aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat ligt weer aan de toepassingen die je gaat draaien, met veel 32 bits spelen bijvoorbeeld kun je weer problemen krijgen met een 64 bits os. Maar persoonlijk bij mij thuis zijn 5 v/d 7 pc's plus een server 64bits zonder problemen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ah, ja, ik draai eigenlijk nooit spelletjes. Die problemen heb ik dus automatisch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was een voorbeeld, gebeurt wel meer met specifieke 32 bits toepassingen. Maar dat kun je natuurlijk weer ondervangen met virtual PC
Cryofiel
14 jaar geleden
Ligt er dan waarschijnlijk toch aan wat voor programma's je gebruikt. Ik heb een 64-bit OS (Vista), de meerderheid van de applicaties is 32-bit, maar ik heb nooit enig stabiliteitsprobleem gemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik draai XP pro, vista ulti, Windows 7 ulti en server 2008 enterprise en 2003 virtueel onder 2008.
Cryofiel
14 jaar geleden
Bij mij is 't slechts één machine, met Vista Ultimate 64.
Sommige programma's werken niet op een 64-bits os. Voor vooral oudere apparaten zijn geen 64-bits drivers beschikbaar. Ik kan niet meer verbinding maken met mijn werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nagenoeg werken bijna alle programma's tegenwoordig op 64 bits alleen sommige video bewerkings software weer niet...Dus eventueel zou het ook een idee zijn om een vmware te draaien op je 64 bits machine....