Ik heb in 2008 een 64-bits computer gekocht. Ik heb er een 64-bits OS opgezet.
Voordeel is dat alles wat 64-bits is, wat sneller werkt. Nog een voordeel is dat je meer geheugen kunt adresseren dan je vooralsnog nodig zult hebben. Da's immers het grote nadeel van 32-bits: je kunt niet hoger komen dan 2 GB (praktijk) dan wel 4 GB (theorie) geheugen, ongeacht hoeveel je er daadwerkelijk inprikt.
Het 64-bits OS is ingericht om ook 32-bits applicaties goed te kunnen draaien. Bij mij werkt dat uitstekend. Ik heb zelfs meer applicaties van 32 bits dan van 64 bits. Ik merk geen enkel nadeel.
Officieel is het zo dat 32-bits applicaties een tikje langzamer draaien dan 64-bits applicaties. In de praktijk merk je daar hoegenaamd niets van. Benchmarks geven misschien een (klein) verschil, de gebruikerservaring toont dat niet.
Ook 32-bits antivirusprogramma's werken prima op mijn 64-bits OS.
Toegevoegd na 1 minuut:
Samenvattend, in de praktijk:
Voordeel:
Je bent voorbereid op de toekomst, en je kunt veel meer dan 4 GB geheugen gebruiken.
Nadeel:
Geen.
Prijsverschillen tussen 32-bits en 64-bits computers zijn in mijn ervaring verwaarloosbaar. Hetzelfde geldt voor het prijsverschil tussen de beide varianten van het OS.
Toegevoegd na 2 minuten:
Je MOET natuurlijk wel een 64-bits OS kopen, anders heb je hoegenaamd niets aan je 64-bits hardware.