Probleem met externe harde schijf

Ik heb een externe harde schijf. Deze heb ik al een poos in gebruik. Als ik deze echter nu via de windows verkenner wil benaderen dan krijg ik opeens de mededeling: "De schijf in station F: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken.".
Wat kan ik doen om mijn data te redden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (4)

Als je meerdere pc's hebt zou ik eerst even testen of daar zich ook het probleem voordoet. Is dat het geval dan zal je hem hoogstwaarschijnlijk opnieuw dienen te formateren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Daarmee is de data niet gered, en dat wil Oeroe zo graag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb maar 1 PC en ja, wat Antwoordman zegt klopt.
Toch is het wel een idee. Ik zou de laptop van het werk eens mij naar huis kunnen nemen om te kijken of ik dan hetzelfde probleem heb. Maar goed, als deze het dan nog niet doet, dan ben ik nog niks verder natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Maar ik vermoed dat het met de USB poort te maken heeft, en dan dien je gewoon die drivers te verwijderen en opnieuw te installeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
USB poort is het niet, want ik heb uiteraard al eens een andere ingang op mijn PC geprobeerd, waarvan ik zeker weet dat die het doet.
ga na of je iets anders hebt gedaan. Wat zomaar zou kunnen: Is het een hardeschijf die groter is dan het windows maximum van 137Gb? Dan kan het zijn dat je windows installatie acceptatie van grote schijven aangezet moet krijgen. Anders snapt windows niet meer wat er op de schijf staat.

Heel vervelend: Windows schrijft wel naar de scjijf, maar voorbij 137Gb gaat hij domme dingen doen. Ik ben zo een keer mijn complete foto-archief kwijt geraakt.

Ik heb mijn schijven anders geformatteerd & in mijn registry (windows 2000) onderstaande stappen uitgevoerd, en het was opgelost.

Meer info op http://www.datarecovery.com.sg/data_recovery/large_disk_size_120gb_barrier_for_windows.htm

windows 2000:
o enable 48-bit LBA large-disk support in the registry:

* Start Registry Editor (Regedt32.exe)
* Locate and then click the following key in the registry: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters
* On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:
Value name: EnableBigLba
Data type: REG_DWORD
Value data: 0x1
* Quit Registry Editor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat de schijf het voorheen wel nornaal deed, anders eens in een andere pc steken..... Levert dat niets op dan raad ik aan om een Linux cd te downloaden, Ubuntu is een goede optie maar heb je minder dan een pent4 met 512MB ram dan zou ik voor Chrunchbang of puppylinux gaan.

Het voordeel in dit geval is dat je die linux cd niet hoeft te installeren op je pc maar rechtstreeks vanaf een cd kan opstarten en gebruiken en dus toch alle voordelen hiervan kan benutten. Linux leest heel vaak over de fouten van windows heen, ook heeft het een zeer goede tool om FAT bestands systemen te herstellen, de tool voor ntfs-3g zijn ook al behoorlijk stabiel.

De kans is zeer groot dat je vanaf de linux cd wel bij je bestanden kan.

Werkt dit niet???????? ECHT NIET ??????

Probeer dan het bestands systeem te herstellen:

In Linux open partitioner Gparted vanuit het menu en bekijk welk bestandssysteem gebruikt is op de schijf, je C:\ schijf word in Linux weergegeven als : /dev/sda en je E/F/G als /dev/sdb/c/d etc. bv partitie 1 op je externe schijf zal waarschijnlijk /dev/sdb1 genoemd worden, vaak gemakkelijk te zien aan de grootte.
Noteer het partitie nummer (bv: /dev/sdb1) en het bestandstype (bv: FAT32, NTFS of NTFS-3G). Ziet Gparted echter ook geen valide partitie dan mag je helaas gaan formatteren ben ik bang. Een allerlaatste optie in dat geval zou zijn om te pogen om het programma dd te gebruiken in de hoop de informatie van een niet aankoppelbare schijf naar een andere schijf te kopieren:

Maak een bit-copy backup van je bestanden:
Google: Backups maken in linux met dd

Ziet Gparted wel valide partities maar kunnen deze niet worden aangekoppeld (ge-mount) dan is het raadzaam om toch nog wat te googlen
Google:
herstel "jouwbestandssysteem" bestandssysteem Linux
Afhankelijk van je bestandssysteem kan je ook dosfschk ntfs-utils of dosfstools aan je zoek opdracht toevoegen en met die tools zal het 99% zeker op te lossen zijn als je al zo ver bent gekomen.

Succes

PS: als je voor de Linux optie kiest kan je misschien beter meteen installeren, dan kan je tenminste ext3 en ext4 bestandssystemen gebruiken, daar komen dergelijke fouten bijna nooit op voor of worden automatisch hersteld :)

PS2: kies je niet voor de Linux aanpak dan is dd wel beschikbaar voor windows maar de andere tools niet bij mijn weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik zou het ook proberen via de linux optie aangezien alle schijven dan opengaan. En anders eventueel op een andere computer aansluiten en een backup maken.