Ik heb een router/modem, maar kan ik die ook gebruiken zonder "cable" input?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Ja maar die kun je gebruiken maar enkel deels. Dat wil zeggen het modem gedeelte van het apparaat kun je dan niet gebruiken en misschien ook niet het router gedeelte. Maar de switch, dus de 4 poorten waarop je computers of andere media apparaten op aan kan sluiten, werkt wel. Het router gedeelte wat ik net vertelde kan naar gelang het model wel of niet werken. Ik heb in het verleden bij gebrek van een switch wel eens vaker een modem+router in 1 gebruikt, waarbij bij de ene geen DHCP service aanwezig was, en bij de andere wel. Een DHCP server is een onderdeel van een router, en deelt IP adressen uit voor de aangesloten apparaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, je gaat hem dan alleen gebruiken als router (access point) en niet als modem. Sterker nog, er zijn tegenwoordig modemrouters waarbij je de modemfunctie kunt uitschakelen.

Redactie Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals bij het bovenstaande antwoord genoemd, een router routeert (en een switch switcht)
Even voor de huis-tuin en keukenspullen: router = 2 of meer verschillende netwerken koppelen. Switch = binnen 1 netwerk extra computers koppelen.
Access point = draadloze module om toegang te krijgen tot het netwerk.
De "routers" die we tegenwoordig kopen of bij de kabel /Internet krijgen bevatten veel meer functies dan slechts routeren. Switching door meerdere poorten, accespoint zit vaak ingebouwd voor draadloos, firewall, DHCP server en modem voor kabel of ADSL.