Hoe krijg ik mijn externe harde schijf weer werkend?

Verleden jaar heb ik een externe harde schijf van Toshiba gekocht met 1 TB opslagcapaciteit. Nadat ik hem verschillende malen (zonder problemen) op de laptop, dekstop en tv heb gebruikt, heb ik hem even niet meer nodig had. Gisteren avond wilde ik hem weer gebruiken maar ik kwam erachter dat mijn laptop hem niet meer kon vinden, net als de pc, onder "apparaten en printers" staat hij nog wel aangegeven als "external usb 3.0" maar ik kan er niks mee.
Kortom, hoe zorg ik ervoor dat ik hem weer in "mijn computer" zie en kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
47K

Het beste antwoord

Dit probleem ontstaat meestal als de HDD niet op de juiste manier wordt afgesloten voordat ie van de host (computer, laptop,tv) wordt losgenomen.
Simpel gezegd voert de HDD z'n eigen administratie en hij houdt deze voortdurend bij.
Dat zijn periodieke zeer korte schrijfactiviteiten op een speciale sector op de HDD die NOOIT zomaar onderbroken mogen worden.
Gebeurd dit wel (door vroegtijdig de usb plug uit te trekken voor de HDD klaar is) dan wordt deze sector beschadigd en onleesbaar en kan het hostapparaat (PC, Laptop) de volgende keer de HDD niet meer identificeren als extern opslag apparaat.

Het herstellen van zo'n aangetaste HDD is niet zo eenvoudig. In de meeste gevallen is een complete 'format' nodig waarbij dan wel alle op de schijf staande bestanden verloren gaan. Hulpprogramma's zoals Microsoft Fdisk en Chkdsk kunnen helpen maar dan moet je een uitgebreide kennis van DOS hebben om daar mee aan de gang te gaan.

Een goed alternatief dat ook nog gratis is is TestDisk.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Hiermee kun je in de Windows omgeving corrupt geraakte schijven weer tot leven brengen. Het werkt betrekkelijk eenvoudig en is ook voor 'beginners' te gebruiken.
Het programma wordt gezipped aangeboden dus na downloaden, kies dan wel de Windows versie (6.14), moet je het programma eerst unzippen met Winzip.

Het programma installeer je daarna op je pc.
Dan sluit je de HDD op de pc aan en start je TestDisk. Deze zal dan alle aanwezige en aangesloten HD's detecteren en analyseren op fouten enz.
Binnen TestDisk kun je dan aangeven welke HDD je wilt repareren.

TestDisk zal dan de geselecteerde HDD onder handen nemen en zonodig ook opnieuw formatteren. De HDD is na behandeling dan in principe weer klaar voor gebruik.

Let op: Met TestDisk kan veel maar het is geen garantie dat het alle problemen kan oplossen. Dit heeft mede te maken met de fabriekseigen software die soms nodig is op sommige HDD's.

Het kan daarom nuttig zijn om eerst op de site van de fabrikant (Toshiba) bij support te kijken of HDD specifieke drivers beschikbaar zijn voordat TestDisk wordt uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik zou inderdaad met het laatste beginnen en de benodigde software (opnieuw) installeren!

Andere antwoorden (1)

Testdisk/photorec is een goede optie op het moment dat je schijf nog wel zichtbaar is, maar als het bestandssysteem niet meer wordt herkent.

Als de schijf in zijn geheel niet meer wordt herkent, kun je geen data recoveren.
Kijk eerst even in je configuratiescherm, onder systeembeheer / computerbeheer, of je schijf daar nog zichtbaar is.
Zie je daar wel een schijf van de juiste grootte? Of zie je je schijf daar niet.
Het kan namelijk zijn dat je onder apparatenbeheer wel je USB3 schijf ziet (de behuizing), maar niet de eigenlijke schijf zelf.

Als je je schijf zelf niet ziet, kun je kijken of het lukt om de schijf in een andere behuizing te plaatsen om te zien of je dan wel bij je data kunt.
Lukt het dan ook niet om je data te recoveren, dan kun je het waarschijnlijk het beste aan een data recovery specialist overlaten.
Als je hier geen geld voor (over) hebt, kun je natuurlijk proberen met je schijf wat je wilt.
Wat wij vaak merken is dat mensen eerst lang zelf proberen, daarmee hun schijf nog verder vernietigen en pas dan naar een data recovery bedrijf komen.
Ook goed bedoelde pogingen van "ICT-ers" maken vaak meer kapot dan nodig is.

Is je schijf in computerbeheer wel zichtbaar, dan kun je oa. photorec proberen.
Zie de link voor meer (gratis) software.