Kan een geheugenkaartje zomaar kapot gaan?

Deed vandaag m'n pc aan, kreeg het lijstje van besturingssystemen en koos Windows XP. Hierop volgde enkel een wit knipperend streepje. Geprobeerd in veilige modus te starten, maar daar hetzelfde resultaat. En ook geprobeerd in Ubuntu te starten, ook zonder succes.

Na 4 uur niets anders te hebben gedaan dan m'n twee harde schijven verwisselen, eruit halen, extra pci kaarten eruit halen, andere voeding proberen, processor er even uit halen, stof uit m'n kast blazen enz, ben ik erachter gekomen dat het veroorzaakt komt door een 256 MB geheugenkaartje.

Ik had er een 1024 MB en een 256 MB in zitten. Maar als alleen die van 256 erin zit, of met die 1024 erbij, dan krijg ik niets gestart.

Ik heb gisteravond niets geks gedaan, gewoon m'n pc op de normale manier uitgezet. Dus mijn vraag is of die 256 MB kaartje zomaar kapot kan gaan en of ie wel kapot is?

Toegevoegd na 23 seconden:
(ook als ik hem in een andere slot duw, dan krijg ik dezelfde problemen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je kaartje kan niet zomaar kapot gaan. Wat wel gebeurd kan zijn is dat hij met een schrijffunctie bezig was en het daar mis bij ging. Ook een virus kan het fat/boot systeem opzettelijk kapot gemaakt hebben. geheugenkaarjes kunnen zelfs in de was en meestal doen ze het daarna ook nog. Je kan een virus hebben die niet herkend wordt door je scanner omdat hij continue van inhoud veranderd. Het is erg lastig om dit op afstand in te schatten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gebeurt wel eens dat WinXP langzaam (heel langzaam) opstart met een usb apparaat aangesloten dat zou het kunnen zijn. Ik weet niet of jou kaartlezer ingebouwd is maar intern zal deze ook als usb aangesloten zijn. Maar wat geeft explorer aan als je dat kaartje erin doet nadat WinXP is opgestart? Werkt deze dan nog gewoon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kom XP al niet eens in, zelfs het laadscherm (XP logo + zo'n blauwe laadbalk onderin) wordt nog niet weergegeven. Alleen een zwart scherm met een knipperend _ tekentje, nog steeds als ik dat een kwartier lang laat staan.
Ik heb hoogstpersoonlijk wel eens meegemaakt dat een geheugenkaartje 'zomaar' kapot is gegaan. Door wat wisselen zoals jij deed er achter gekomen welke (de 256 bij jou) en die vervangen door een vers exemplaar. Daarna nog jaren probleemloos gewerkt.

Een virus lijkt me heel onwaarschijnlijk, aangezien dat dan voor je bootloader zou moeten staan (en daar neergezet door je WinXP besturingssysteem). En dan zou de pc ook niet opstarten met alleen dat 1024 MB kaartje ;-)