Waarom bewegen de koppen van mijn harde schijf tijdens "offline data collection" voor SMART?

Als ik mijn externe harde schijf aansluit op de computer, begint hij geluid te maken alsof de koppen continu heen en weer bewegen. Het klinkt als het typische enigzins onregelmatige getik van koppen die heen en weer gaan.

Als ik "offline data collection" voor SMART uitzet, houdt het geluid op.

Als ik hem een hele tijd zijn gang laat gaan, houdt het geluid uiteindelijk ook op. Kennelijk zijn alle SMART-data dan verzameld. Na een tijd gebruik begint hij echter een nieuwe ronde data-verzamelen.

Ik heb gedacht aan het verplaatsen van gegevens van bijna-kapotte sectoren naar reservesectoren, maar in de SMART-gegevens blijft de "relocated sector count" al tijden hetzelfde, dus dat zal het niet zijn.

In de SMART-status zie ik daadwerkelijk dat "offline data collection" ofwel "ongoing" is (dan maakt de schijf geluid), ofwel "completed" (dan is hij stil).

Mijn vraag is:
Waarom moeten de koppen bewegen om SMART-gegevens te verzamelen? Wat wordt er dan gelezen en/of geschreven?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn gok is dat, om de data te krijgen er random wat gedaan wordt (geschreven/gelezen/gezocht) om zo dus een mogelijke fout op te sporen. Of is het meer dat je vroeger het geluid niet had en nu wel?
Cryofiel
11 jaar geleden
Geluid is er altijd al geweest. Ik dacht eigenlijk dat SMART het gewone lezen en schrijven (en dus bijbehorend positioneren van de koppen) zou gebruiken om SMART-data uit te destilleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het online data collection. Offline betekent in deze dat als de schijf idle is hij een test doet waar de data uit komt. http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.#Background Laatste alinea. Ik lees het ook allemaal net , maar zo begrijp ik het. Dus het was ooit wel zo zoals jij zegt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Mijn schijf doet dit alleen als hij idle is. Als ik hem gebruik, doet hij wat hij moet doen (de eigenlijke taak).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn schijf doet dit alleen als hij idle is. Als ik hem gebruik, doet hij wat hij moet doen (de eigenlijke taak). Dan gaat het precies zoals het moet(naar mijn idee). IPV Offline data collection had het ook "als ik idle ben doe ik ff een testje" kunnen heten. Maar blijkbaar praten we lang elkaar heen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat laatste denk ik niet. Je draagt juist informatie over aan iemand die deze kennis eerst niet, maar nu dus wel heeft. Als ik je goed begrijp is het dus wel degelijk zo dat er, tijdens perioden van "ik heb toch niets beters te doen", ACTIEF testen worden uitgevoerd over alle tracks van de schijf. Terwijl ik oorspronkelijk dacht dat deze testen alleen werden uitgevoerd als de betreffende tracks toch al werden gelezen/geschreven vanuit de eigenlijke bezigheden van de schijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja althans het wordt allebei gedaan, dus zowel online(bij schrijfbwerkingen die jij opgeeft) als offline(idle maar dan toch stiekem even niet). "In its original incarnation SMART provided failure prediction by monitoring certain online hard drive activities. A subsequent version improved failure prediction by adding an automatic off-line read scan to monitor additional operations. The latest "SMART" technology not only monitors hard drive activities but adds failure prevention by attempting to detect and repair sector errors. Also, while earlier versions of the technology only monitored hard drive activity for data that was retrieved by the operating system, this latest SMART tests all data and all sectors of a drive by using "off-line data collection" to confirm the drive's health during periods of inactivity." Ik heb het zelfde geleerd als jij vandaag(als ik bovenstaande goed geïnterpreteerd heb dan).
Cryofiel
11 jaar geleden
Helemaal duidelijk - bedankt voor je "beste antwoord"!

Antwoorden (1)

Bij SMART-gegevens verzamelen wordt de hele harde schijf getest, dus er wordt gelezen. Ik ben geen Hard Disk expert, maar ik zou het SMART report lezen en waarschijnlijk staat daar het antwoord in. Of je hardschijf naar een harddisk expert brengen, want het feit dat hij zoveel lawaai maakt klinkt niet gezond en uitzetten van de SMART-tests zou ik alleen doen al je zeker weet dat hardschijf gezond is.