Hoe kun je een hardwareprobleem achterhalen?

Ik neem aan dat ik een hardwareprobleem heb met mijn computer. Als ik de PC op wil starten doet die het veelal niet (helemaal niets). Als ik dan de stekker in een ander stopcontact stop doet de PC het vaak weer wel en kan ik gewoon uren doorwerken. Soms, na verloop van tijd gaat het beeld vervormen (wordt groot) en soms valt het geluid aan een kant uit.
Ik neem dus aan dat er iets is met de hardware, hoe kun je het probleem achterhalen of elimineren?

Overigens heb ik niets veranderd aan de PC qua hardware

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Voor het opstarten is het waarschijnlijk de stroomvoorziening, maar kan ook het stopcontact zijn,omdat het met verwisselen wel werkt, het vervormen van beeld en geluid is denk ik een monitor probleem, maar kan ook wee aan videokaart liggen, tevens kan de warmte van de pc ook problemen veroorzaken als hij bijv in een klein kastje staat, dus de precieze oorzaak is moeilijk vast te stellen zo, ik zou toch eens advies inwinnen bij een pc winkel, en zorg ook dat je pc en dergelijke niet is aangesloten via een opgerolde haspel/stekkerdoos, dit kan ook stroom storingen en kortsluitingen veroorzaken

Toegevoegd na 5 minuten:
Het kan ook zijn voor je beeld problemen dat je een verkeerde driver voor je videokaart hebt, dus zorg dat je videokaart up-to-date is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klink als een pc die hard aan vervanging toe is.
Het slechte opstarten zou je voeding kunnen zijn, werkt dat truukje met verwisselen van stopkontakt, ook door de stekker er ui en na 10sec er weer in te doen? Zo ja moet je het bij je pc zoeken.
Het vervormen van je beeld, is meestal een (beeldbuis)monitor kwestie, sluit eens een ander aan, kijk wat die doet.
Het geluid, is waarschijnlijk een slechte kabel en/of connector, sluit eens een headset aan, liefst op een andere line uitgang (aan voorzijde b.v. ) blijft het geluid nu goed, moet je het zoeken bij je speakers en/of bekabeling.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het rare is dan ook als ik straks de PC uitzet en dan ook de stekker eruit haal ik morgenochtend weer hetzelfde probleem kan hebben. Ik zie de logica niet van het probleem vandaar mijn vraag