als je een intel core i5 3570k overclockt van 3.4 GHZ naar 4 GHZ merk je dan het verschil echt? Wanneer is het het waard om te gaan overclocken?

ik wil namelijk een nieuwe game-computer bouwen, maar een i5 K processor kost ineens een stuk meer. Wat is een goede intel cpu voor gamen? Ik heb gehoord dat eigenlijk de i3 processors de fx-serie van amd al inmaken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ligt er puur aan wat je ermee gaat doen.
De i3 haalt de quadcore (fx4xxx) in op het gebied van inpakken van bestanden, videobewerking en dergelijke.

Op het gebied van gaming haalt de i3 dualcore absoluut een quadcore fx4xxx niét in.

--

Dan het overclocken.

Dan ook, het ligt er puur aan wat je ermee gaat doen.
Ik draai zelf een Core i5 2400 'HP'. Die HP staat voor 'handpicked'. Ik heb deze cpu bij Intel zélf besteld (de fabriek), deze is compleet unlocked en laat zich heel ver overclocken. Met goede koeling (ik heb een 3,5jr oude Scythe Orochi met een dubbellaags 140mm koeler van Noctua) pompt mijn i5 2400 vrolijk op 4.8ghz, i.p.v. de standaard 3.10ghz.

Ja, ik merk hier inderdaad van. Maar wij maken, op de achtergrond, animaties voor bedrijven met Autodesk Maya 3D. Daarmee merk ik heel wat verschil.

In gaming, dan heb ik het over BF3, Modern Warfare 3 (net zo 'zwaar/licht' als MW2 overigens), de 2012 versie van NFS: Most Wanted (vanochtend gekocht bij de lokale games-winkel hier in de buurt) en COD: Black Ops 2, merk ik er niet zo heel veel van.

Dus het is voor jezelf eerst een goed idee om te kijken of je het énkel voor gaming gaat gebruiken, of ook voor andere doeleinden.

Succes. Heb je verdere vragen ? Dan horen we het graag.

Groet Youri