Wat is het verschil tussen de Caviar Red, Blue en Green van Western Digital harde schijven bij gebruik als C drive (besturingsysteem)

Mijn harddisk moet vervangen worden en ik wil een WD kopen.

Als ik de schijven bekijk heb ik keuze uit 500 gb tot 3 terrabyte. De 3 terrabyte lost even wel wat ruimteproblemen op, maar ben benieuwd naar een onderbouwd advies bij gebruik als schijf voor het OS.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb zo'n beetje de keuze uit de range:

Black Caviar van 1 Terrabyte, overdachtsnelheid van 6 mB/sec en 64 mB buffer 7200 RPM.

Een Caviar Green met ook 7200 RPM van 1 Terrabyte

Een Caviar van 2 Terrabyte met variabele rotatiesnelheid mB/sec en 64 mB buffer

Een Caviar Green van 3 Terrabyte op 5200 RPM overdachtsnelheid van 6 mB/sec en 64 mB buffer

Voor een datadisk zou ik het wel weten. Hoe meer geheugen hoe beter en beetje minder toeren is geen probleem. Maar ik twijfel of dit een logische keuze is voor een OS disk. Is het niet beter om die 'klein' te houden en wat sneller?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Zwart is het snelste, blauw is gewoon, groen is stil langzaam en energie zuinig, rood weet ik niet. Caviar black is een 2,5 inch schijf terwijl de gewone black een 3,5 inch schijf is wat de normale grote is.

Ik zou 1tb of groter van de black serie aanraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar de overweging bij de keuze ligt veel gecompliceerder. budget speelt natuurlijk ook een rol. Maar belangrijkste is dat het een OS systeemschijf wordt. Ik moet dan kiezen tussen een snelle of zuinige (en waarschijnlijk stille). Ik heb al een tweede dataschijf en die start ook echt op als ik bestanden open op die schijf. Als ik voor een schijf ga met minder capaciteit, bijvoorbeeld 500 GB dan is dat 2,5 keer zo veel als mijn huidige systeemschijf. Ik zou dan voor hetzelfde geld wel een Caviar Black kunnen nemen met 64 MB buffer of een 3 Terabyte green schijf met dezelfde buffer en overdrachtsnelheid (6 GB/sec. Ik heb alleen een SATA aansluiting, is die wel snel genoeg hiervoor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op Dynabyte zie ik zowel een groene als een zwarte met 7200 RPM en beide ook 3,5 inch. Schiet mij maar lek dus. Het is dus gewoon een type aanduiding van de fabrikant om de verschillende een beetje uit elkaar te houden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt beter op de site van WD kijken aangezien de luie mensen van de Dynabite het verkeerd over hebben kunnen nemen. Als je een os schijf wil kun je het beste een samsung 830 of een intel 330 halen. Deze zijn 10 keer sneller dan een hdd. De aansluiting is 6Gb, niet de overdracht. De groene versies zijn 5400 rpm voor stilte en stroomverbuik. Als je systeem heel oud is kan het inderdaad niet passen door verschil in stekkers. Google anders eens naar SATA 6 gb en kijk op de plaatjes of dat dezelfde stekker is die je nu hebt. Heb je echt 2 schijven of is het een partitie? Dan zou herinstalleren het probleem al oplossen.