Is het mogelijk van een kapote harde schijf toch bestanden er afhalen?

Mijn laptop is gecrashed. Heb laten nakijen en bleek dat het harde schijf stuk is. Verder konden nix voor mij doen dus mijn vraag is weet er iemand of dat ergens wel kan. Een soort bedrijf of een winkel die meer gespecialeerd is daarin. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Ja dat kan, maar da gaan ze hardwarematig die schijf uit elkaar halen en onderzoeken. Is nogal prijzig, begint bij 125,- euro:

http://ruskauff.nl/ruskauff_data_services_def_003.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebt u zelf ervaring mee met dit bedrijf of heeft u het alleen op internet opgezocht?
Er zijn gespecialiseerde bedrijven die dit voor je doen, maar die zijn duur.
Ik heb het ooit zelf gedaan en wel als volgt.
Ik kocht een nieuwe HDD, dezelfde als de defecte.
Dan beide demonteren en de schijven verwisselen. Nu zitten de oude schijven in de nieuwe HDD en kan je je gegevens lezen.
Begin er zelf niet aan, indien niet handig. Zoek dan een vriend die het kan en voor je doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Dat heb je absoluut niet gedaan. Je bent een jokkebrok en dat is niet fraai.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom die 3 minnen? Het is misschien geen oplossing op maat van TS, maar het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Escape, jij hebt zo geen statements te maken zonder de mensen te kennen of details te weten. Je bent een wijsneus.
Ik heb je naam alvast genoteerd en als ik nog zo'n reacties van jou zie, zal ik het melden aan de mods.
escape
11 jaar geleden
Ik hoef geen mensen of details te kennen. Wat je vertelt is volstrekt onmogelijk. Je kunt de platters van een harddisk onmogelijk uitwisselen zonder de schijf klaar te maken voor de vuilnisbak. Dat kan helemaal niemand, behalve mensen met een enorme dikke duim.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie sprak er van platters uitwisselen? Je wisselt de ganse mechaniek met schijven incluis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=PoVBHG4kajA
escape
11 jaar geleden
Dat is niet "de schijven verwisselen" zoals je in je antwoord zegt, maar het printje. Overigens helpt dat maar in een klein deel van de gevallen. Je kunt je antwoord nog verwijderen na deze fout, zolang de vraag openstaat. Overigens helpt dat maar in een klein deel van de gevallen.
Het hangt van de 'soort' crash af of er (in grote of kleinere mate) nog wat te redden is. Een aantal suggesties voor 'redding' zijn hieronder gegeven.

Wat me belangrijk lijkt om nu al meteen te doen: koop ook een losse harde schijf erbij die je gebruikt om periodiek al je eigen bestanden (foto's, documenten e.d.) naar te kopiëren. Ook de backup van de harde schijf kun je daar opslaan. Mocht het dan nog eens fout gaan met de harde schijf in je pc, dan zal het herstel een stuk gemakkelijker gaan.