hoe moet ik mijn hardeschijf van me Toshiba laptop partitioneren?

Toegevoegd na 58 minuten:
De bedoeling is gewoon via het opstarten met vista te partitioneren. vista is al geinstalleerd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Ik vermoed dat je dat wilt doen omdat je Windows of Linux wilt installeren.

In dat geval moet je gewoon beginnen met de installatie-DVD van Windows of Linux. Als je aan het begin van het installatieprogramma aangeeft dat je een nieuwe "schone" installatie wilt doen, biedt het installatieprogramma je aan de schijf te partitioneren. Dan kun je je partities precies zo indelen als jij het hebben wilt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je je harde schijf wilt herpartitioneren zonder Windows of Linux opnieuw te installeren, kun je het beste op Internet zoeken naar een "Partition editor". Partition Magic is een goede die bestaande partities kan vergroten of verkleinen, maar die kost geld. Er zijn andere programma's die gratis zijn waarmee je ook partities kunt vergroten of verkleinen.

Omdat ik niet weet hoe goed je technische kennis is, het volgende (wellicht dus overbodig).

Als je nu geen partities hebt en je wilt partities, moet je je realiseren dat je nu in werkelijkheid wel degelijk partities hebt. Eéntje, om precies te zijn, en die is zo groot als je hele harde schijf.

Met zo'n partitie-editor kun je die ene partitie kleiner maken. Dan komt er ruimte vrij op je schijf waarin je één of meer nieuwe partities kunt maken.

Zorg er wel voor dat je eerst je schijf optimaliseert voordat je bestaande partities gaat verkleinen. Dus alle overbodige bestanden weggooien, en de rest defragmenteren op de hoogste (traagste) defragmentatie-instelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de installatie van windows krijg je de mogelijkheid om on the fly je harde schijf te partitioneren, dus dat kun je in dezelfde moeite als het erop zetten... Gewoon goed lezen en een kind kan de was doen, als hij bij het knopje kan tenminste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha die vishu23..
Als je een ander besturingssysteem wilt installeren op een nieuwe primaire partitie moet je eerst de huidige partitie inkrimpen eer dat je een nieuwe partitie kunt maken.
In de setup van XP, Vista of Windows 7 zijn er maar beperkte mogelijkheden tot partitoneren.
Een nieuwe parttie aanmaken in de setup is welliswaar geen probleem, maar deze zal je huidige partitie vernietigen.
Ik begrijp dat je een dual-boot systeem wilt creeren, met behoud van je Vista partitie.
Dat kun je op verschillende manieren doen, maar de eenvoudigste manier is om in Schijfbeheer je bestaande partitie in te krimpen, zodat er ruimte ontstaat voor je 2e OS.
Zodra je dat gedaan hebt, kun je in de Setup van je tweede OS deze lege ruimte partitioneren en het besturingssyteem daarop installeren.