Ik wil beginnen met computers bouwen, waar moet ik rekening mee houden?

Ik wil graag beginnen met computers bouwen, maar weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb al wat sites gevonden waar ik onderdelen kan bestellen, maar wil graag nog wat extra uitleg over hoe het moet. Een link naar een filmpje zou goed zijn en naar een paar sites.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel succes want dat is geen eenvoudige uitdaging in tijden van steeds sneller veranderende technologische hoogstandjes. Anyway have fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opleiding om een computer in elkaar te schroeven? Dat is echt niet nodig. De juiste componenten kan je makkelijk bijelkaar zoeken en met wat logisch denkwerk een tutorial en een schroevendraaier kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@samsung precies, 20 jaar geleden stak je ook een videokaart in een slot toen was het een EISA videokaart in een EISA slot nu een PCI-e videokaart in een PCI-e slot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En tegenwoordig wordt het eigenlijk alleen maar makkelijker. Moederbord CPU RAM kast voeding HDD, daar zou je al klaar mee kunnen zijn. Vroeger had je vaak nog geluidskaarten/modems/netwerkkaarten en een videokaart is niet eens meer essentieel omdat het vaak in de CPU gebakken zit. Drivers zitten bijna allemaal in windows, biossen herkennen automatisch hardware.

Het beste antwoord

Er zijn echt heel veel forums en sites waar duidelijk staat hoe je een pc bouwt. Deze twee vind ik zelf het beste.
http://www.bouweenpc.nl/
http://nl.hardware.info/reviews/2194/bouw-je-eigen-pc!-2011-editie (op beide websites is ook een filmpje te vinden)

Voor hardware reviews kun je ook op deze sites kijken, maar hiervoor is vooral http://tweakers.net/ heel geschikt.

Ook nog wat goede hardware winkels;
alternate.nl
azerty.nl
afuture.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alternate's systeembouwer is ook handig om uit te zoeken of componenten bij elkaar passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Neem een oude pc en sloop die uit elkaar en cpu en geheugen ook
hussel de onderdelen ;) erg belangrijk zodat je niet meer weet welke schroef waar hoort.
zorg dat dat de harde schijf helemaal leeg is
en zet hem daarna weer eens helemaal in elkaar
en installeer de software
Doe dat met een pc die IDE drives heeft en een wat moderne SATA moederbord.
capthavoc
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
Als je zowel een IDE pc bouwt en een SATA dan heb je de basic van een pc en moederbord opbouw en aansluitingen redelijk onder de knie.
er is altijd wel wat variatie maar dit is echt de basis
nieuwere modernere pc zijn bovendien alleen maar upgrades die bouwen op dezelfde bouwstenen
Nouja... ik kan je wel een paar tips geven.
Ten eerste maatschappelijk; een PC moet in balans zijn. Je gaat er geen dure onderdelen in zetten en vervolgens de goedkoopste en kleinste harddisk die je kan vinden.

Verder technisch:
Niet elk puzzelstukje past in de ander! Voor processors heb je verschillende sockets, dus die moet overeenkomen met het moederbord. En zelfs dan zal het niet altijd geschikt zijn, en moet je rekening houden met de FSB. (Front side Bus), hoe snel die is. Een 1066 FSB processor zal niet zijn maximale snelheid halen uit een 800 mhz FSB moederbord. (zal werken op langzamere snelheid).

Verder moet je het jezelf makkelijk maken. Gebruik gewoon wat betere kwaliteit onderdelen. Je klanten (de meesten) zullen echt bereid zijn om dat verschil te betalen als ze weten wat er in zit. Je winst is iets hoger, en je hebt het gewoon veel makkelijker omdat er veel minder problemen zijn, er komt minder terug.
Plus de support en driver ondersteuning is meestal ook wat beter.