Hoe zorg je voor een goede airflow voor je pc?

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe een goede air flow in je pc krijgt.

Ik ga een pc bouwen en ik begrijp de air flow niet helemaal.

Ik weet dat ik negative pressure wil maar mijn moederbord heeft maar 4 fan headers (en een CPU fan header) en ik heb geen flauw idee wat de resultaten zijn met 3 fans, en welke grote?

Ik heb de Cooler Master Centurion 590 en ik zie dat deze case veel plaats heeft voor extra fans.

Mijn andere onderdelen zijn:

CPU i7-4770k of i5-4670k
SSD Samsung 840 EVO 250gb
Harde Schijf WD Blue WD10EZEX
GPU Asus GTX780-DC2OC-3GD5
PSU Seasonic S12G 750W
Moederbord MSI Z87-G45 Gaming
Software Windows 8.1 64 bit
RAM G.Skill Ripjaws X
Cooler Cooler Master Hyper 212 EVO

Heeft iemand ideeën/tips?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
4.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
in elk geval zoveel mogelijk kabels bundelen en aan de kant leggen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoveel mogelijk je kabels bundelen en achter de backplate langs laten lopen, verder zorgen dat je onderin de kast aan de voorzijde een fan hebt die lucht de kast in zuigt. en aan de achterkant aan de bovenkant een fan die de warme lucht weer uit de kast blaast, warme lucht stijgt namelijk. Heb zelf een coolermaster stacker t01 kast en die heeft zelfs speciale fans voor de harde schijven zitten om ze te koelen. Waar je ook even op kan letten is zorgen dat er voor alle gaten stoffilters zitten zodat je niet te veel stof je kast in zuigt en dit de koeling weer tegen gaat werken.

Antwoorden (2)

Je wilt de optimale koeling in je PC hebben? Ik heb het bij mijn pc zo gedaan dat de lucht naar buiten geblazen wordt. Daardoor wordt koelere lucht naar binnen gezogen. Een grote Fan bovenop de CPU, één aan de achterkant en één aan de zijkant die over de grafische kaart zit.
Ik woon in Thailand, waar we in huis toch gemiddeld 26-30 graden hebben. Tot nu toe loopt mijn PC twee jaar lang bijna iedere dag zo'n 10-15 uur en ik speel best wel intensieve spellen, die ervoor zorgen dat de CPU en de grafische kaart flink werken en hitte afgeven.
Waar je ook moet opletten is dat de apparaten die veel hitte ontwikkelen vrij staan en dat de lucht er goed langs kan.
En natuurlijk een zo groot mogelijke pc-kast...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een goede airflow zorg je best voor zoveel mogelijk fans in je pc (als in je behuizing passen). Veel fans die stil draaien is namelijk beter dan weinig fans die toeren (en dus lawaai) moeten gaan maken.

Tegenwoordig heeft een cpu namelijk best wel voordeel aan een meer dan standaard cpu-koeler. Omdat velen echter dwars geplaatst worden dient dit gecompenseerd te worden door extra airflow.

De plaats van de casefans bepaalt bijgevolg de richting waarin de fans moeten blazen:

Vooraan: naar binnen (meestal zit hier namelijk de harddiskkooi en deze lucht moet het koelst zijn, bovendien wil je geen warme lucht vooraan je behuizing voelen uitkomen).
Achteraan: naar buiten.
Onderaan en bovenaan: naar boven (want warme lucht stijgt)
In het zijpaneel: naar binnen ongeacht of deze fans hoog of laag staan, je moet namelijk 'op' de componenten blazen om ze te koelen.

Qua aansluitingen heb je diverse mogelijkheden:

Te verkiezen valt natuurlijk altijd op het moederbord.
Als je meer fans dan aansluitingen op je moederbord hebt kan je gebruik maken van Y-kabels, maar wel oppassen want je moederbord moet dan meer stroom leveren en moet dat ook aankunnen.
Een andere optie is een fancontroller, eventueel gecombineerd met een cardreader. Als je een aantal extra fans aan te sturen hebt is dat toch wel interessant.
Maar als je dan toch niet weet waar je die laatste fan moet aansluiten, dan kan je deze altijd op de voeding aansluiten. Om te voorkomen dat deze zinloos op volle snelheid zal gaan draaien kan je daar dan best een weerstandje tussen stoppen om de fansnelheid toch nog een beetje te regelen (of iets gelijkaardig).