hoe kan het dat de computer met opstarten er langer over doet met een externe schijf?

Toegevoegd na 1 minuut:
het duurt langer met een externe schijf dan zonder, het opstarten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt de computer tijdens het opstarten misschien een back-up van alle nieuwe bestanden van 'mijn documenten'? (foto's enz.) Dat doet de mijne en dat kost tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat doet deze niet

Het beste antwoord

Dit komt door 3 zaken.

Ten eerste is er je BIOS die USB-apparaten gaat aankoppelen en zoeken naar opstartmogelijkheden vanaf je externe HD.

Ten tweede is er Windows. Windows ziet dat jij een USB-schijf hebt aangesloten en gaat vervolgens deze hele schijf doorzoeken op plaatjes, videos en documenten. Dit gaat Windows indexeren en vervolgens komt er zo'n gezellig ongevraagd pop-up-venstertje die je vraagt of je Windows Media Player wilt gebruiken om de schijf te openen.

Tot slot is er je virusscanner. Deze ziet ook dat er een nieuw apparaat is aangesloten en zal bij ieder bestand dat aangesproken wordt op deze schijf een snelle heuristische scan doen. Dus tijdens het indexeren door Windows is je virusscanner ook druk.

Dit alles kost geheugen en CPU-tijd. Daarom duurt de opstartcyclus langer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een externe HD is aangesloten via de USB poort en die heeft een snelheid van +/- 60 Mb/sec (USB 3.0) terwijl de interne HD aan 2, 3 tot 6 GB/sec werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een SSD leest ongeveer 500MB/s
Een HHD rond de 100MB/s
Geen idee hoe jij aan meer dan 2 GB/s komt. Die 60MB/s is USB 2.0
USB 3.0 is maximaal 10x zo snel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorvoersnelheid SATA600-kabel denk ik dat depauwroger bedoelt. Jack heeft echter gelijk dat de leessnelheid van een HD een stuk lager ligt. Zoals met alles in PC-land is de snelheid van het totale systeem bepaald door de zwakste schakel, dus ongeveer 100 MB/s voor de interne klassieke HD. De USB doorvoersnelheid voor 3.0 is inderdaad maximaal 600 MB/s, maar aangenomen dat je externe HD geen SSD is zal je ook hier maximaal 100 MB/s halen. Tenslotte is dit geen antwoord op de vraag, de vraagsteller vraagt namelijk waarom het systeem trager opstart als er OOK een externe HD is aangesloten, dus een minnetje.
Bij het opstarten van je PC gaat eerst je Bios op zoek naar de invoer apparaten (dat zou een reden kunnen zijn)
daarna start je windows op , en installeert zijn drivers en programma's , daarna gaat ie op zoek naar de niet vast geïnstalleerde hardware .
En die installeert ie dan "tijdelijk"weer voor je , een en ander geeft vertraging conflicten met je opstart procedure .

Het opstarten met een externe harddisk duurt per definitie langer , bij een goed ingestelde bios en een lekker afgestelde windows , zou dat echter geen minuut moeten zijn , maar zo.n 10 seconden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekker afgestelde Windows? Das zoiets als een perfect getweakte Renault 5 uit de jaren 60 ofniet?
De computer gaat de externe HD indexeren om het zoeken makkelijker te maken. Dit kost dus extra tijd.