Waarom laadt mijn toshiba nog maar op tot 80 %?

Ik heb onlangs een toshiba ultrabook gekocht, de z830. Het was het toonzaalmodel dus hij heeft inde winkel heel de tijd opgeladen. Nu, de batterij gaat zo'n 6 uur mee. Wanneer hij plat is, laad ik hem op, maar aan 'accu 80 % beschikbaar' gaat hij niet meer hoger. Hoe komt dit dat hij nooit meer vol opgeladen geraakt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (2)

Ik heb een Samsung netbook waar dat een instelling is.
Als je de accu tot maximaal 80% oplaadt zou dat beter voor de levensduur zijn.
Er zal ergens (in de bios? een tooltje?) een instelling zijn waar je dat mee kunt aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
80% is 100%.
Je hebt 80% ter beschikking, voor dat je laptop een melding gaat geven.
100% vol is nooit een probleem, doch 100% leeg wel.
Vandaar dat er bij de nieuwere generatie dus een beveiliging op zit voor zowel voor het overladen ( dus na dat hij vol is, nog vrolijk blijft doorladen ) of dat de accu helemaal uitgeput is.
Beide situaties zijn niet wenselijk.
Vandaar dat er 20% marge ervan af gesnoept is.

Bij sommige betere laptops is het derhalve ook niet meer nodig om de accu te verwijderen als je langdurig op het netstroom zit.
De overlaadbeveiliging springt in op het moment dat de accu vol is en geeft dan geen stroom meer aan de accu doch alleen maar aan je laptop.

Toegevoegd na 1 minuut:
Doch hij behoort wel een melding te geven dat hij vol is ( 100% geladen ).