Waardoor gaan mijn harde schijven zo snel stuk?

Sinds we bijna 5 jaar geleden zijn verhuisd naar een andere woning heb ik vaak problemen met in- en externe harde schijven. Zo heeft twee jaar geleden de 500Gb schijf van mij Western Digital Worldbook de geest gegeven, vorige jaar een externe Medion schijf van 1,5Tb en nu weer de ingebouwde schijf van mijn (ook Medion) computer; 1 Tb. Alle schijven waren/zijn amper 3 jaar oud. Dit lijkt me iets te veel en te vaak om een toevalligheid te zijn.
Waar zou dit aan kunnen liggen. Alle elektrische apparatuur in huis werkt prima. Het gebeurt eigenlijk nooit dat zekering zomaar doorbranden. Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat de computerkast vrij dicht bij de meterkast (±1 meter) staat. Maar zou dat werkelijk het probleem kunnen zijn of kan er iets anders aan de hand zijn. Of heb ik gewoon domme pech.
Ik heb al bijna 20 jaar een computer is huis, en heb tot nu toe nog nooit harde schijven gehad die stuk gingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
2.7K

Antwoorden (5)

Dit zal wel niets te zien hebben met de stroomtoevoer want u elke PC zit een perfecte gestabiliseerde voeding.
Die heeft volgens mij meer te maken met trillingen of klappen op/aan uw bureel, daar houden ze niet van want dan tikt de leeskop op de schijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zal wel niets te zien hebben met de stroomtoevoer want u elke PC zit een perfecte gestabiliseerde voeding. ik heb pc's gezien die tussen de 11 en 12 volt zaten op de 12 volt rails, en verder heb ik in heel mijn leven, nog nooit een perfect stabiele pc voeding gezien.. desalniettemin, kunnen schijven hier meestal tegen, en is de voeding hier hoogstwaarschijnlijk niet de schuldige. Interne en externe schijven zijn kapot gegaan, en externe hebben vaak een eigen netstroomadapter. (degene die ik van medion vond hebben dit ook)
Er zijn verschillende redenen. Vooreerst moet je begrijpen dat de afstand tussen de magnetische lees/schrijfkop en de harde schijf gigantisch klein is en je je eigenlijk nauwelijks nog kunt voorstellen hoeveel 1,5 TB is en hoeveel schijven er dus in dat toestel zitten en dus dat het ergens ook logischer is dat goedkopere schijven niet alleen gevoeliger zijn, maar ook tijdens transport en behandeling loopt er veel meer mis dan vroeger (een transporteur die dozen uit zijn camion 'smijt' is echt geen zeldzaamheid).

Het heeft mij tientallen jaren ervaring gekost, om te ontdekken dat de schijven die bij installaties door mijzelf sneller kapot gingen dan anderen, meestal net die waren die toevallig een 'tikje' gekregen hadden, en daarbij was het voldoende om die in te bouwen in een PC. Vroeger waren dat grote zware PC, maar nu zijn dat plastic PC's die enerzijds iets van schokken dempen, maar bij het monteren soms te geforceerd worden.

Met medion-pc's komt dikwijls dit voor: Jijzelf, je moeder of de poetsvrouw, verschuiven de PC en het rubbertje onderaan schraapt waardoor je PC in kleine schokken op en neer gaat, en dat is zeker voldoende om de levensduur van je harde schijf te halveren.

Daarnaast gaan de schijven ook vanzelf kapot. Met hele dure SCSI-schijven vroeger, was het zelfs zo dat deze schijven meestal problemen gaven omdat ze jaren aan een stuk 'draaiden' en na dan eenmaal stil te leggen voor een grote upgrade of onderhoud... ze soms niet of nooit meer startten. Het blijft mechaniek.

Routinematig vervangen wij nu meestal de harde schijven al preventief bij een leeftijd van 3 tot 5 jaar, en als het even kan (vooral in Windows 7 waar het TRIM-commando ondersteund wordt) doen we dit nu met SSD-schijven, die een MTBF hebben van meer dan 100 jaar, maar veiligheidshalve toch slechts een garantie van 5 jaar kennen (ook die geheugenchips schrijven/lezen almaar minder goed bij veelvuldig gebruik en zijn dus eindig qua levensduur). Die zijn dan wel enorm schokbestendig.

Een andere klant die altijd harde schijven 'crashte', baarde mij ook zorgen, tot ik plots bij het werk de vloer voelde daveren van een wasmachine bij het droogzwieren in hoge toerentallen.

Je kunt dus wel een goedkope Chinese harde schijf van de maandag hebben, maar bijna altijd is het te relateren tot initiële schokken of fysische overbelasting op een of andere wijze. Begrijp ook dat massaproductie van 1,5 TB niet zo goed kan zijn als SCSI-productie vroeger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Medion gebruikt echt duurder materiaal, waaronder veel Western Digital Caviar schijven. Maar ook die worden nu in iets goedkopere landen gemaakt. De selectie en de testen die WD echter aan de schijven stelt, blijft erg hoog. Je verwijst naar houten vloeren, wel jammer, maar hout is enorm isolerend en geeft veel meer trillingen door dan je zou denken. Het huis van die klant waar die wasmachine stond is ook 100 jaar oud (centrum Brugge tss Eiermarkt en Markt), en net dat is de oorzaak. Op een betonnen vloer heb je aanzienlijk minder trillingen die doorkomen en pannes. Maar van mij lag de fout aan het installeren dat ik niet voorzichtig genoeg deed. Ook zie ik transporteurs de dozen uit hun camion werpen en stampen (gevolg van goedkopere arbeidskrachten uit buitenland en prijsdruk) omdat die toch in zeer veel mousses verpakt zitten. Sinds ik terug zelf mijn schijven ophaal bij o.a. distribiteurs als TechData en Ingram Micro, heb ik echt 50% minder schijfcrashen. Maar ook zelf heb ik af en toe nog een. Acer is ook zo'n goed merk, en ook die ontsnappen er niet meer aan in hun portables. Meestal merk je dan dat het metalen schijf-omhulsel rond de schijf soms net in die portables iets tè vast zit, en bij anderen meer speling heeft. Hoedanook merk ik zelfs bij Macs nu al meer problemen en die hebben een volledige afdeling die dit soort testen bijkomend uitvoert (merk je ook aan de prijs). WD schijven zijn zeker niet slecht. Maar het is NIET meer het originele merk Digital dat de mainframe was in de jaren 1990 en voor 2010. Idem met IBM en zelfs je Intel processor: Deze wordt uit het lot van massaproductie eerst aan de hoogste snelheid getest, als die niet warm wordt, krijgt die een hoogte snelheidslabel. Daarna wordt de snelheid verlaagd en zo kom je dikwijls tot DEZELFDE processor met lagere snelheid. Idem met dure cameralenzen: In China produceert men ze massaal en gebruikt men de duurste. De tijd dat men lenzen dagen tot wekenlang liet stollen om precizie te krijgen ligt achter ons. Groetjes, +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij is het precies anders om:
De door mijzelf los gekochte en inbouwde schijven blijven het doen, terwijl ik juist problemen heb gehad met compleet gekochte systemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Proficiat Jackd: Dat betekent dat je met je schijven omspringt als met meisjes/vrouwen: Zacht. Een Chinees spreekwoord zegt trouwens: "Tanden zijn keihard, de tong is zacht. Toch is het de tong die een leven lang meegaat." +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet jij hoe ik met vrouwen omspring? ;-) Maar ik doelde meer op de toevalsfactor.
Ik heb ervaring met een schijf op 30 a 40. (=weinig)
Maar ook al heb je het over veel meer schijven, stel er zit 1 keer een slechte doos tussen..
Je hebt veel te weinig data om te kunnen spreken van 'geen toevalligheid'. Uit zo weinig gegevens valt eigenlijk geen enkele conclusie te trekken.
Zelf heb ik de ervaring dat alle schijven (sinds ze gemaakt worden) kunnen falen, en dat je daar gewoon geluk mee moet hebben.

Je hebt 't over twee externe schijven van 1,5GB. Had je vroeger ook externe schijven? Een externe schijf wordt waarschijnlijk vaker verplaatst en zal daarbij vaker een tik krijgen. Als je vroeger geen mobiele schijf had, kan je deze schijven dus direct al uit de statistieken halen omdat je dan geen vergelijk hebt.

Dan blijft over: één geval. Nl. je ingebouwde Medion-schijf. Op één geval kan je _nul_ statistiek op bedrijven - om nu te denken dat het 'geen toeval' is dat die stuk is gegaan, slaat statistisch gezien absoluut nergens op.
Nu wil het geval trouwens dat Medion zelf geen schijven maakt. Welk merk en type is het? Wellicht kan je daar statistieken over vinden op internet (uitvalpercentages).

Het kan ook (/mede) zo zijn dat je je interne schijf tegenwoordig veel intensiever gebruikt dan vroeger. Bijvoorbeeld tegelijkertijd 25-torrentfiles downloaden op de achtergrond, Windows Index Search aan hebben staan (die gaat automatisch aan als Windows even geen user detecteert op het systeem), stroombesparingsfuncties die de boel vaker aan- en uitschakelen (niet bevorderend voor de levensduur), regelmatig een mobiel apparaat aansluiten waardoor je OS weer schijven gaat initialiseren/starten (i.i.g. de externe schijven).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hitte zou eventueel ook de levensduur kunnen verkorten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Statische elektriciteit in combinatie met een slechte aarding.
Die slechte aarding kan meerdere oorzaken hebben.
In het apparaat.
Het stopcontact.
Je huisinstallatie.

Meestal makkelijk op te lossen. Als er geen geaard stopcontact in de buurt is kan je de verwarming of een waterleiding meestal ook gebruiken.

De 2e bron gaat vooral over trillingen, maar in de reacties een aardingsdiscussie.

Toegevoegd na 6 minuten:
NB: Dit is een mogelijke oorzaak. Zeker zal je het waarschijnlijk nooit weten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er was een tijd dat sommige merken 3 jaar garantie gaven. Voor de meeste is dat nu weer teruggezet naar 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, doe dat maar niet. (het kan, maar ik vind het gevaarlijk, o.a. dat kans dat een draadje losgaat en de fase raakt is te groot) Een pc-kast is geheel geaard,
je kan dus een willekeurig schroefje ietsjes losdraaien en daar een draadje onder klemmen.
Die moet dan naar een kaal stukje buis.
Vaak zie je kleine vonkjes als je dat doet.