Is een SD kaart geschikt om langere tijd foto's op te bewaren? Ik wil evt. een 32 gb kaartje gebruiken als backup voor de foto's op mn pc.

Of krijg je hier dataverlies mee op de lange termijn (x jaar). Ik heb eerder een externe hdd gehad voor de backups, maar daar was de voeding van doorgebrand dus toen was ik al mijn gegevens kwijt. En SD kaartjes zijn goedkoper dan usb sticks, vandaar de eventuele keuze voor een SD kaartje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
6.5K

Antwoorden (6)

je kan de foto's ongeveer 10 jaar veilig bewaren. Daarna is het raadzaam ze opo een nieuwe op te slaan. ( veiliger nog is 2x 16) in geval van dat er 1 sneuvelt of kwijtraakt. Dan heb je de helft nog... Maar dat is maar een idee...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier staat een mooi tabelletje.
http://www.cl.cam.ac.uk/~sps32/DataRem_CHES2005.pdf

Ligt een beetje aan het type, bij SD kaarten hebben we het doorgaans over Flash EEPROM, daar staat meer dan 100 jaar bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als alleen de voeding is doorgebrand dan staan alle gegevens nog gewoon op de harddisk. Even openschroeven en de 2.5" of 3.5" harddisk kun je gewoon op de computer aansluiten. (Een goede computerwinkel heeft wel het juiste kabeltje, is niet duur.)

Een 32gb kaartje zal de data lang bewaren, maar kan gevoelig zijn voor bijvoorbeeld magnetisme. Als je de data echt niet kwijt wilt zet deze dan op een externe harddisk, een SD kaart/usb stick en op een paar dvd'tjes. Veel kost dat tegenwoordig niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, die zelfgebrande DVD's kunnen heel snel vanzelf stuk gaan, vooral bepaalde merken en DVD rewritables. (Ik gebruik dan ook liever CD's indien mogelijk.) DVD's zijn per GB wel goedkoop (en gaan soms ook wel heel lang mee.)
Toch kan het geen kwaad om naast een backup op externe harddisk, ook nog eens alles op DVD'tjes weg te schrijven.
Ik zou een aantal Data-DvD's branden op lage snelheid en van goede kwaliteit.

Toegevoegd na 35 seconden:
Naast eventueel een SD-kaart en op een andere plek buitenshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 sd kaart zal zeer hoogst waarschijnlijk de gegevens langere tijd bewaren zonder gegevens verlies maar helemaal Zeker is dat nooit het blijft techniek en kan altijd kapot gaan neem dan voor de zekerheid 1 sd stick en 1 usb stick ernaast dan weet u zeker dat u ze altijd 2 keer heeft als de 1 kapot gaat

Heeft u die externe hdd nog ??

Want als u hem open schroeft kan de
Harde schrijf nog steeds aangesloten worden op een pc ! Soms door middel van 1 kabeltje die los te koop is soms rechtstreeks op de pc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een sd kaart is voldoende om foto's te bewaren.
Doch een sd kaart heeft een beperkte levensduur qua schrijf en leesacties, voor de rest heeft een dergelijke kaart niets te lijden, mits goed bewaard.
Dus opslaan, controleren en opbergen.
En zorg voor een goede discipline dat de backups geregeld bijgewerkt worden.
Maar wed niet op één paard en zorg voor meerdere kopieen.
En pas de media met de tijd aan.

Als u overweegt om een dergelijke backup te maken die voor generaties goed moeten blijven dan moet u het medium aanpassen aan de tijd.
Wat ik bedoel te zeggen is dat nu sd kaarten gangbaar zijn en in nagenoeg elke machine kunnen worden bekeken.
Maar dat zegt niet dat dat met tien of vijftien nog zo is.
Denk bijvoorbeeld aan diskettes, bijna niemand heeft nog de mogelijkheid om deze in te zien, het zelfde gaat ook voor de cd en dvd, deze worden inmiddels ook al langzamerhand verdreven.
Het zou jammer zijn dat u alles op een kaart hebt staan en dat u deze niet meer kunt inlezen omdat de apparatuur niet meer voor handen is.

Ook het opbergen op één lokatie is niet handig.
Denk bijvoorbeeld aan diefstal of nog erger brand.
Dus meerdere backups, desnoods op stick en op kaart en bewaar zelf een set en desnoods een set bij familie.

Klinkt mischien overdreven, maar foto's zijn uniek en onvervangbaar, helaas heeft u dat zelf aan den lijve ondervonden.

PS als u de oude harde schijf nog hebt......
Meestal is de data nog wel te redden.
De schijf zelf staat los van de voeding.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sla nooit maar dan ook nooit foto's op op een dvd of cd.
Sommigen vertonen na een jaar of twee jaar al dataverlies.
Er zijn wel betere kwaliteit Dvd's waar ze gerust 10 of twintig jaar garantie op geven.
Maar wat als na vijf jaar al data verlies optreed?
Voor de garantie krijgt u hoogstwaarschijnlijk alleen maar een blanco Dvdtje.
Dus laat als medium de zilveren of gouden schijfjes mooi links liggen.