Wat is er mis met een PC die 'bevriest'?

Mijn PC (oud beestje, jaar of 10) vertoont het volgende probleem: Hij start normaal op en alles werkt uitstekend totdat hij op enig moment 'bevriest'. Het beeld blijft zo het was, inclusief cursor, en hij reageert nergens meer op. Helemaal niets. En dat blijft zo tot ik hem reset, dan gaat het weer even goed maar vroeg of laat slaat hij weer op 'zombie'. Soms kan ik er urenlang mee werken, soms gaat het na een paar minuten al mis. En dat gebeurt meestal als er een opdracht gegeven wordt. Open bestand, opslaan, maak verbinding - zoiets. En vaak gaat het 's ochtend beter dan later op de dag. En hoe vaker ik reset, hoe korter hij dan steeds in leven blijft.
Ik heb het idee dat er een (hopelijk vervangbaar) onderdeel versleten is. Wordt de processor te warm heb ik gedacht? Maar de fan werkt nog goed en extra koelen helpt niet.
Ideëen, iemand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Antwoorden (2)

Controleer als eerste of uw computer geen 'warmloper' heeft. Dat kunt u – na een herstart – in het BIOS opvragen. Veel vastlopers worden veroorzaakt door de webbrowser. Om dat te cheken, probeert u een andere webbrowser. Google Chrome, Apple Safari of Mozilla Firefox. Druk ook op om het Windows Taakbeheer tevoorschijn te halen. Op het tabblad toepassingen moet u dan kunnen zien welk programma niet reageert. En dat is dan de boosdoener! Hoeveel RAM-geheugen heeft uw PC? Als het minder is dan 1 GB, dan gaarne 1 GB bijprikken...
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Browsers heb ik ook het eerste als bozerik gezien. Maar welke ik gebruik maakt niets of weinig uit. En CtlAltDel werkt helaas ook niet meer als-ie doodslaat
Je kunt een sensor log maken misschien dat dat een probleem uitwijst.
http://pchelper.nl/hardware-kennisdatabase-72/wat-te-doen-bij-een-vermoedelijk-hardware-56052/

Eventueel weet WhoCrashed nog wat meer te vertellen over het probleem maar dan moet het systeem wel nog een kans hebben een fout te registreren wat bij freezes misschien niet het geval is.
http://www.resplendence.com/downloads