Hoe kan ik weten of mijn videokaart kapot is?

Is daar een prog voor?

Toegevoegd na 3 uur:
Win aero deed het niet meer toen ik de pc opstarten, en toen kreeg ik een melding met daarop dat er andere besturings software voor mijn videokaart was geinstalleerd. Dus ik heb de ati driver opnieuw geinstalleerd maar na opnieuw opstarten en het vernieuwen van de prestatie index deed de aero het nog steeds niet. Dus ik dacht ik kijk even in control center van mijn videokaart maar dat programma liep vast. Na nog even rondkijken kwam ik erachter dat directx het niet meer deed en dat er ook geen 3d dingen meer weergegeven werden.

Toegevoegd na 1 dag:
laptop 4 jaar oud, met:
-ati mobility radeon hd 4570 up to 2303 mb.
-amd athlon ii x2 processor
-17,3 hd+ led beeldscherm
-4gb ram
-500 gb hdd

type: acer aspire 7540 G

Dit allemaal volgens het stickertje op mijn pc.

Bedankt voor de reacties.

Toegevoegd na 1 dag:
ps.

-Gister probeerde ik de geluidskaart in te stellen bij software alleen dat liep vast, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
-En al mijn herstelpunten waren in een keer verwijderd.
-En toen ik mijn pc opstarten kwam er te staan windows kan niet opstarten. Toen kwam er opstartherstel en daarna starten Windows weer op. (de beeldverhouding was voor opstartherstel wel heel raar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
11.2K

Het beste antwoord

Als het een desktop is waarover je spreekt, zou ik de videokaart eruit halen en dan de monitor op de ingebouwde videokaart aansluiten. Als het dan beter wordt, kan het aan de videokaart liggen.
Als het aan de drijvers van de videokaart ligt, kun je deze de-installeren door in apparaatbeheer deze optie in te stellen.
Gebruik je tot nu toe alleen de interne videokaart, kun je er alsnog een nieuwe (en meestal betere) videokaart bij gebruiken. En als de oude kapot is, kun je deze vervangen... Het resultaat moet dan toch een verbetering zijn.

Toegevoegd na 15 uur:
Ok, ik zie dat je het over een laptop hebt. Kijk eens het volgende na: heb je je harde schijf in partities gedeeld? Zo ja, staan je gegevens op een aparte partitie?
Dan formatteer de partitie waarop windows staat en installeer windows helemaal opnieuw. Gebruik de drijvers die met je laptop kwamen of zoek ze op op de site van de fabrikant.
Als het dan nóg niet werkt, zal er iets kapot zijn aan je moederbord. Ik vermoed echter dat je een virus in je laptop hebt en al je pogingen om hem tot werken te brengen veel van je tijd roven. Een schone Windows installatie gaat veel sneller.
Mocht je maar één partitie hebben, kijk dan dat je je belangrijke data op een andere schijf kunt kopiëren. Desnoods haal je de harde schijf uit de laptop en verbind hem met een andere pc.
Voor mij is dat altijd de beste oplossing geweest. Misschien voor jou ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens in je BIOS. F8, F10 of F12 drukken tijdens het opstarten. Anders kun je kijken in apparaat beheer. Rechtermuis-knop op Deze computer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je geen beeld meer.
Je kunt bij apparaatbeheer kijken, videoadapters, eigenschappen. Als er staat dat het apparaat correct werkt is hij waarschijnlijk goed.
Veel interessanter is de vraag waarom je denkt dat-ie kapot is. Is het een laptop ?