Wat is een redelijke prijs voor deze 2-jaar oude laptop?

Ik wil graag een nieuwe computer aanschaffen, en daarom deze laptop verkopen. Hoeveel zou ik voor deze kunnen krijgen? Hieronder de specificaties.

--
Windows Vista Home Premium

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T6400 @2.00 GHz, 2000 MHz, 2 core's, 2 logische processors

RAM: 4GB

Videokaart: GeForce 9600M GS512 Mb
--

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
10.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor hoeveel heb je hem gekocht?
En hoe ziet de laptop er uit? ( Net als nieuw of al beschadigt enz )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
150-175 euro als iemand dat er voor wil geven.

Antwoorden (4)

Een laptop gaat gemiddeld 5 jaar mee. Na deze 5 jaar zal de laptop nog zo'n 100 euro waard zijn. (wanneer alles nog in redelijke staat is)
Een laptop schrijft per jaar zo'n 20% af.
Voorbeeld: nieuwe laptop kost 600 euro. Na 5 jaar is je laptop nog 100 euro waard. 600-100=500. Afschrijving van 20% per jaar is 100 euro.
Jouw laptop is 2 jaar oud. Nieuwprijs 600 euro - 2 jaar afschrijving = 400 euro.

Dit is zomaar een voorbeeld natuurlijk.
Ga even na hoe lang de laptop mee gaat en wat de aankoopprijs is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk 'm met een nieuwe laptop van die klasse op de markt. Het kan best zijn dat een gebruikte laptop voor iemand met een kleiner budget een optie is, maar technologie wordt met de jaren ook goedkoper. Iemand die op zoek is naar een goedkope laptop heeft dus de keuze:
- nieuwe laptop uit een budget-serie, met 1 of 2 jaar garantie en een nieuwe accu
- gebruikte laptop, geen garantie, en een accu die ook niet meer nieuw is

En wat ook nog 'ns telt vandaag de dag is of mensen zo'n laptop als hoofdcomputer hebben, of alleen als computer voor op pad (vakantie, werk etc.). Voor dat laatste heb ik zelf bijvoorbeeld een netbook; kleiner, lichter, goedkoper, en de accu gaat significant langer mee.

Ook heb je tegenwoordig concurrentie van tablets. En een klein aandeel in de taart zou ik tevens nog eens aan de smartphones willen geven - ook gewoon kleine computers natuurlijk.

Kortom, nee: ik weet niet wat je laptop waard is, maar het lijkt mij tricky om er een prijs voor te verzinnen. De markt is aan het veranderen en technologische ontwikkelingen gaan vrij rap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus een gebruikte laptop met een achterhaald operating system er op geïnstalleerd.
Met bijna de minste opties die je krijgen kon (home edition).

De gangbare software wordt tegenwoordig zo geschreven dat je geen oude versies meer voor je oudere computers kunt bewaren, dus het zal lastig zijn om nog software toe te voegen aan deze windows Vista machine.

Als je het merk weet kun je na gaan of het door een Linux distributie wordt ondersteund. In dat geval is er nog heel wat mogelijk met deze laptop.

Is dat niet het geval dan zou ik er niet meer dan 50 euro voor geven. De kans op crashes is met windows machines nog steeds te groot om het risico te nemen.

Overigens worden computers in 3 jaar afgeschreven, en is deze laptop dus hooguit 1/3e van de prijs waard.
Maar dat is afhankelijk van de staat waarin de laptop verkeerd, de staat van de software, de mee geleverde pakketten, de wijze van systeemherstel als dat nog aanwezig is (is er bv bij initialisatie destijds een herstelschijf op DVD of CD gebrand of is dat overgeslagen ? Wanneer is die voor het laatst schoon gemaakt ? Is er een reserve batterij bij ? Bestaat de fabrikant nog ? Zijn er nog uitbreidingsonderdelen voor leverbaar zoals een nwe HD indien nodig, of extra geheugen ?)

Als ik jou was zou ik er niet te veel geld aan uitgeven, tenzij je zeker weet dat er linux op kan draaien, want dan is die altijd nog wel bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een MEDION!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De gangbare software wordt tegenwoordig zo geschreven dat je geen oude versies meer voor je oudere computers kunt bewaren, dus het zal lastig zijn om nog software toe te voegen aan deze windows Vista machine." Doe ff normaal, zelfs op XP kan je de meeste software die vandaag de dag uitkomt nog gewoon draaien. Daarnaast is Windows 7 zo compatible met Vista dat Vista nog lang houdbaar is. HDD en geheugen zijn compleet laptopfabrikant onafhankelijk net als het draaien van Linux erop (waar je trouwens veel meer software niet op kan draaien, althans niet direct). Laptops hebben tegenwoordig een herstelpartitie op de HDD, een herstelschijf is niet perse nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
( mr tomaat-doe-ff-normaal, kan het iets minder onbehouwen ? Dank je wel. ) Ik heb inmiddels met verschillende licenties mee gemaakt dat een update van het programma het onmogelijk maakte je oudere versie ervan te bewaren, waardoor deze verloren zijn gegaan en niet meer bruikbaar op oudere versies van het windos besturingssysteem. Ook laten steeds meer software fabrikanten de versies die voor oudere windows-versies geschreven zijn niet meer downloaden op hun sites.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Barthez114; een Medion is zeker geen A-merk. Daarvan zal de ondersteuning vanuit de fabrikant lastiger zijn dan wanneer je een A-merk 2e hands zou aanschaffen.
(HP is bijvoorbeeld een A-merk.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus voor het onbehouwen taalgebruik. Ik snap niet echt wat je bedoelt. Als je een installatie bestand/disc hebt kan je die altijd installeren en gewoon niet updaten als je weet dat een bepaalde update problemen geeft met een bepaalde Windows versie. Je schildert nu een soort conspiracy waarin software uitgevers samen spannen met MS om je altijd op het nieuwste OS te laten werken. Software ontwikkelaars hebben hier in principe geen voordeel bij aangezien die het meeste hebben aan een zo groot mogelijke userbase. Ondersteuning vervalt meestal als de userbase van een bepaalde versie van een OS duurder wordt om te onderhouden dan dat het oplevert, maar dat het niet meer bruikbaar wordt heb ik nog niet meegemaakt. Heb je ook voorbeelden van software die bij uitgave wel op een OS draaide en na een update niet meer? En wat bedoel je precies met: "onmogelijk maakte je oudere versie ervan te bewaren, waardoor deze verloren zijn gegaan". Bedoel je dat je verplicht was te updaten naar een nieuwere versie?
Zoals met alles... het is waard wat een gek ervoor geeft. Alle mooie technische specs ten spijt: het is en blijft een apparaat die door jou niet op z'n werking gegarandeerd wordt.
Accu's zijn sowieso onbetrouwbaar en kostbaar.
Geef je schriftelijke garantie voor bijv. 6 maanden op accu en harde schijf en kan men jou dan ook daarop aanspreken dan mag je rustig 250,- euro vragen. Zoniet, dan is 100,- euro de max.