Zou mijn computer versnellen als ik de RAM zou verhogen?

Hey
Ik heb een simpele computer (een Windows XP) met 512mb RAM.
Ik weet dat mijn RAM-geheugen wat aan de lage kant is maar zou mijn computer versnellen indien ik het RAM-geheugen zou verhogen naar bv1G of meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

1 gig is wel aan te raden tegenwoordig zal het een stuk helpen
1 gig is het optimale op dat gebied wat je xp kan bieden
meer is overkil die niet gebruikt wordt
Je cpu kan de zwakste schakel zijn en upgraden daarvan is eigenlijk niet het geld waard tenzij je op marktplaats voor 5 euro iets op de kop kan tikken
wat daarnaast nog kan helpen is een betere videokaart 128mb of zo
als je nu 32 mb hebt of zo dan kan je daar echt nog wel wat winst halen
het is leuk prutsen maar bedenk dat er een grens is

voor internet filmpjes en het simpele internet werkt is ie nog best te doen zeker met en redelijke videokaart
capthavoc
12 jaar geleden
Jazeker, dat kan GIGANTISCH veel schelen!

512Mib Is tegenwoordig te weinig voor Windows XP met benodigde software erop.
Zodra Windows meer dan 512MiB nodig heeft, gaat Windows de harddisk gebruiken als geheugen. Die harddisk is vergeleken met het interne geheugen extreem langzaam.
Een Windows-XP met een moderne virusscanner (en zonder virusscanner wil je liever NIET met zo'n machine op internet) zit je al gauw meteen al direct na het opstarten al rond of over de 512MiB geheugengebruik, zelfs als je weinig overbodige zaken (op de achtergrond) hebt draaien.
Met andere woorden: jouw PC zal al heel snel de harddisk gebruiken in plaats van het interne geheugen. Hoe meer geheugen Windows nodig heeft boven de 512MiB, hoe trager Windows zal worden.

Indien ff mogelijk, zou ik (als je tòch gaat knutselen) er gelijk 1,5 of 2GB van maken - indien mogelijk in jouw PC.

Een andere manier om de PC sneller te maken, is Windows eraf gooien en Xubuntu erop te zetten. Die heeft wel genoeg aan 512MiB; vnl. omdat je op de Linux Operating Systems geen virusscanner nodig hebt.
http://xubuntu.org/getxubuntu/
Een nadeel is dan dat veel minder van de mainstream games beschikbaar zijn.
Xubuntu is één van de vele Linux-versies (en is een wat snellere versie van Ubuntu). Op Linux wordt vaak LibreOffice gebruikt, i.p.v. Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint): http://nl.wikipedia.org/wiki/LibreOffice
Dat is geheel gratis en grotendeels compatible met Microsoft Office. Als je een wat ingewikkeldere opmaak hebt, wil e.e.a. vaak niet goed omgezet worden. De standaard zaken (vet, cursief, onderstreept, alinea's etc): dat is allemaal geen probleem.

Een andere populaire (zoniet de populairste) versie van Linux is Linux Mint: http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint
http://webwereld.nl/nieuws/108663/unity-jaagt-ubuntu-gebruikers-naar-mint.html
Die is vooral gericht op gebruikersvriendelijkheid.
Linux werkt anders dan Windows. Je zult ongetwijfeld moeten wennen en nieuwe zaken moeten leren. Velen in je omgeving zullen je minder gauw kunnen helpen als je er een probleem mee hebt (simpelweg omdat Windows en OSX (Apple) véél meer gebruikt worden). Op internet zijn er echter genoeg communities te vinden die je graag helpen (en ook hier op GV kan je er vragen over stellen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"512Mib Is tegenwoordig..." moest zijn:
"512MiB Is tegenwoordig..."
De bovenstaande antwoorden zijn op zich wel goed, maar is het geheugen wel de beperkende factor? Het is zonde om een investering te doen in geheugen als blijkt dat de snelheid daarmee niet toeneemt. Als je in het taakbeheer scherm kijkt, dan zie je hoeveel geheugen er in gebruik is. Als dit getal groter is dan het geheugen dat in je computer zit, dan is je computer de harde schijf aan het gebruiken (zogenaamd wisselbestand). Harde schijfruimte is trager dan RAM geheugen...
Een ander besturingssysteem (zoals Ubuntu) is wel aan te raden. Zeker als je niet meer doet met je PC dan internet, e-mail en tekstverwerken.