Is het waar dat dieven laptops in gesloten auto's kunnen opsporen zelfs als ze standby staan en in je kofferbak zitten?

Toen ik mijn laptop kreeg van mijn baas werd mij uitdrukkelijk verteld dat de laptop altijd uit moest staan en niet op standby omdat dieven anders de laptop kunnen scannen in afgesloten auto's.
Bij een collega van mij is in zijn auto ingebroken en zijn laptop die in zijn kofferruimte zat werd gestolen. Na een beetje zoeken op google kwam ik tegen dat criminelen kunnen scannen op aanwezige batterijen van laptops.

Ik ben best een beetje technisch, het scannen op laptop batterijen lijkt mij een broodje aap, maar is het waar dat criminelen scanners hebben waarmee ze laptops kunnen scannen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien met hittesensor, als de laptop s.b. staat, is ie wel n beetje warm...

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Als het niet bluetooth of wifi is wat nog aan staat, dan heb je altijd nog de warmtebron die met een infrarood-kijker te vinden is.
Maar als je laptop gestolen wordt, kan je baas niet bewijzen dat hij nog in standby-stond. Tenzij de inbreker gepakt wordt en specifiek van jouw laptop zegt dat ie nog aan stond... Maar dan nog: is het woord van een inbreker meer waard dan van een niet-inbreker?
Daarnaast zijn de oplospercentages in Nederland van zulke misdrijven erg laag (bijv. vergeleken met Duitsland).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat is je bron voor het verschil in oplospercentage tussen Nederland en Duitsland? (Gevoelsmatig denk ik dat je gelijk hebt, maar ik zou graag een bron zien.)

Andere antwoorden (4)

Volgens mij onzin, wat wel kan is bv gsm met Bluetooth die wel aan moet staan detecteren, maar een lt die op standby of uit staat, zend niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van de instellingen van de apparaten, en ze moeten op stand by of aan staan, zijn deze traceerbaar.
Als ik via mijn smartphone draadloze apparaten zoek, dan vindt deze de navigatie, andere laptop,s en gsm,s die zich in een bepaalde straal bevinden.
Probeer het maar eens uit op een volle parkeerplaats.
Ook kan men ,inbreken, als men op een onbeveiligd netwerk zit. (met bv laptop in auto op zoek gaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij lukt dat niet op de meter nauwkeurig maar gaat dit meer om veiligheid dat als de laptop gestolen wordt, men niet direct bij de data kan zonder ww
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan me voorstellen dat dit het geval is, als je bluetooth of wireless aanwezig zijn op je laptop, ook in standby, juist in standby
want dan wordt er toch een id signaal afgeven
ook al staan deze uit als er een handshake signaal komt dan kan deze toch worden afgegeven ook al zou de laptop daar verder niet mee kunnen maar hij geeft toch zijn id af
en ja met een scanner kan je toch redelijk kijken waar dat signaal vandaan komt ?
probeer het maar eens met de wifi of bluetooth va je gsm in een drukke bus kan je zien hoeveel mensen hun bluetooth open hebben staan je kan waarschijnlijk niets doen met gegevens of zo maar je zit toch wel ongeveer hoeveel gsm laptops ed in de directe omgeving zijn.

erg grappig wat voor namen al die phone soms hebben ;)
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar grappige voorbeelden van?
capthavoc
12 jaar geleden
honey im home was er eentje ;)