wat houd de Voeding certificering in?

je hebt 80 plus, Bronze, Silver, Gold en de 80 plus platinum, maar wat betekenen die certificeringen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.9K

Het beste antwoord

Deze certificering geeft een bepaalde mate van efficiëntie aan die zo'n voeding met certificaat moet halen.
http://en.wikipedia.org/wiki/80Plus

Efficiëntie is dus hoe goed de spanning vh stopcontact om wordt gezet naar de spanningen die de computer onderdelen nodig hebben.

Als je bv een 500W voeding hebt die een efficiëntie heeft van 80% en de pc vraagt ook 500W van die voeding dan wordt er ±600W uit het stopcontact getrokken. Er gaat op dat moment dus ±100W verloren aan energie bij het omzet proces, vooral door warmte ontwikkeling in de voeding.

Toegevoegd na 9 minuten:
De efficiëntie van een voeding is dus met name interessant voor het milieu en portemonnee. En ook een klein stukje warmteontwikkeling binnen een pc (overclockers).

Als je bv een servertje neerzet in huis voor bv backups/media/downloads dan is het wel fijn als die niet 24/7 voor 30% zoals bij oude voedingen staat het geval was staat bij te dragen aan de verwarming van je huis en zo de elektriciteitsrekening onnodig opdrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze certificeringen betekent hoe goed de voeding is afgeschermd.

En hoe lang de voeding mee gaat!