Wat is beter/rustiger voor mijn ogen? De screen brightness van mijn laptop hoog, of laag instellen?

Ik werk de hele dag met een laptop. Hier krijg ik snel vermoeide ogen van. Wat is beter/rustiger? Het scherm fel instellen of heel zacht?
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
13.8K

Antwoorden (4)

Niet te fel en niet te zacht natuurlijk...
Zodanig dat je contrasten in foto's goed kunt zien (als de helderheid te laag staat zie je geen contrasten in donkere vlakken), maar dat je niet je ogen dicht hoeft te knijpen.

Mijn ervaring: de helderheid van je scherm moet vergelijkbaar zijn met de achtergrond achter je scherm, zodat als je er langs kijkt het helderheidsverschil niet te groot is.

Tegen vermoeide ogen: een keertje vaker knipperen.
Elke vijf of tien minuten ergens anders naar kijken, bij voorkeur het 'fucusspel': kijk een paar seconden naar iets vlakbij (je koffiebeker), iets verder weg, nog iets verder weg, naar buiten, naar de horizon, en ga dan weer in stapjes terug. Eventueel een paar keer herhalen.
Kost je een minuutje, maar scheelt een hoop gedoe,

Vaak koffie/thee halen is ook goed, het leidt af, je gebruikt je spieren en voorkomt RSI. Bovendien moet je dan ook vaak plassen en dat levert ook weer beweging op :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk sterk van af wat je met de laptop doet. Werk je met teksten, met afbeeldingen, of met bewegende beelden? Zijn details van belang, of juist de totaalindruk?

Zonder dit te weten, kan ik een aantal algemene richtlijnen geven.

Een belangrijke richtlijn is dat het scherm ongeveer net zo fel moet zijn als de omgeving. Kijk dus links en rechts van je scherm, en kijk boven je scherm, en schat in hoeveel licht van die plekken komt. Stel je scherm zo in, dat daar evenveel licht vanaf komt.

Je kunt dit controleren door "nabeelden" te zoeken. Het bekendste nabeeld is wanneer je in de zon hebt gekeken, of in een felle lamp, en je daarna in het donker kijkt. Je ziet dan vlekken. Als jij iets vergelijkbaars ziet wanneer je eerst een tijdje naar je scherm kijkt en daarna naar de omgeving, is je scherm te fel. Zie je juist vlekken wanneer je eerst naar de omgeving kijkt en daarna naar je scherm, dan is je scherm te zwak.

Verder geldt als algemene richtlijn dat het contrast laag moet zijn. Werk je veel met tekst, dan zullen de meeste pixels wit zijn. Zorg dan dat de rand van het scherm ook wit is, en dat zo mogelijk de achtergrond (je kamer) ook wit is, of in ieder geval niet donkerbruin.

Werk je juist met film, dan zullen veel pixels zwart zijn. Dan moet je juist een zwarte rand rond je scherm hebben, en moet ook de achtergrond (je kamer) een donkere kleur hebben.

Nog een richtlijn: reflecties in je scherm leiden enorm af. Zet eens een groot grijs vlak op je scherm (zoek een grijze afbeelding en vergroot die). Kijk dan of je in je scherm reflecties ziet van de omgeving. Zo ja: doe er iets aan, reflecties zijn enorm vermoeiend zonder dat je daar erg in hebt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het werken met tekst (niet tekstverwerken, maar tekst schrijven) gebruik ik juist een zwarte achtergrond. Met name de Q10 editor (maar er zijn er meer) is ideaal om je op een tekst te kunnen concentreren zonder afleiders.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik meen dat ergonomisch onderzoek heeft uitgewezen dat tekst het makkelijkste leesbaar is als je donkerblauwe letters op een witte achtergrond gebruikt. Als je een zwarte achtergrond gebruikt, kom je dan niet in de problemen met het contrast tussen scherm en omgeving?
Naast afstemmen tussen dat wat voor je ogen goed voelt, is het belangrijk regelmatig pauzes te nemen, weg van je scherm zodat je ogen rust kunnen nemen. Af en toe achterover leunen en je ogen even sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet te fel anders krijg je daar van moeie ogen gewoon normaal of kleinbeetje hoog en laag samen en gewoon meer concentreren eerder af en meer uitrusten!

Toegevoegd na 1 minuut:
en niet te lang achter te laptop daar wordt je nog moe er van en evenrusten soms!