wat is het verschil tussen firewire en usb?

Toegevoegd na 1 uur:
ik heb namelijk nog al een oude camera uit de tijd waarin hij nog net aangesloten kon worden aan de computer... echter heb ik daar usb voor alleen omdat ik win7 64 bit heb kan hij die drivers niet meer installeren. en dus werkt niet... sony ondersteunt de drivers ook niet meer... nou heb ik dus sony gebelt, en hun zeiden mij dat ik een ilink firewire kabel nodig heb en dat ik windows live movie maker ervoor kan gebruiken... maar ik heb zon voorgevoel dat als hij niet via usb werkt dan zal hij via firewire ook wel niet werken... of zie ik dat nou verkeert?

Weet jij het antwoord?

/2500

het verschil ligt in de snelheid van de data overdracht als ik het goed begrijp... zie bron

FireWire (ook wel IEEE1394 of iLink genoemd) is een technologie door Apple ontwikkeld, voor aansluiten van netwerken, harde schijven, camera's, audio apparatuur etc. USB is een vergelijkbare technologie van Intel, die het qua populariteit wel aan het winnen is van FireWire. De snelheden zijn vergelijkbaar. Telkens is de nieuwe versie van FireWire weer sneller dan USB, en dan komt er een nieuwe versie van USB die weer sneller is dan firewire. Momenteel is USB 3.0 het snelst. USB werkt op 5 volt; voor FireWire werkt tussen de 8 en 30V. Toegevoegd na 1 uur: Oudere camera's hebben vaak alleen firewire en geen USB. (Ik heb zelf ook nog zo'n Sony TRV10E). Begrijp ik je goed en zeg je dat jouw PC wel een firewire aansluiting heeft maar dat je geen geschikte drivers kan vinden? Je moet het model van je firewire kaart opzoeken en dan op die fabrikant z'n site naar drivers zoeken. Windows 7 ondersteunt zeker nog wel firewire, maar misschien niet met alle exotische kaarten. Voor een paar tientjes kun je zeker een compatibele firewire kaart kopen. Een topmerk is bv. Unibrain.

Ik zal in een keer je zorgen weghalen, als er iets werkt is het wel firewire bij een videocamera. Geen gedoe met drivers of niks, kabel erin en je bandjes leegtrekken. Heel soms even restarten met videocamera aangesloten en aangezet en dan werkt het altijd. Toegevoegd na 1 minuut: USB of oude camera's werkt meestal helemaal niet, soms is dat alleen om de foto's eraf te halen, en als het wel geschikt is voor het er afhalen van video dan ben je altijd bezig met het geklooi van USB-drivers voor dat specifieke model camera. Toegevoegd na 1 minuut: of=op

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100