Hoe staan het soort processor en de kloksnelheid met elkaar in verhouding?

Ik dacht dat een i7 processor sneller is dan een i5 processor en dat hoe hoger de kloksnelheid is, des te sneller je computer.
Maar er zijn ook computers met een i7processor die een lagere kloksnelheid hebben dan een i5processor.

Hoe weet je welke computer dan het snelst is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1K

Het beste antwoord

Processoren kan je niet 1 op 1 vergelijken door alleen naar GHz te kijken. Als je i5's met i7's wil vergelijken moet je kijken naar dezelfde socket en naar hetzelfde aantal cores. Zo zijn de i7/i5's op het 1156 niet te vergelijken aangezien de i5's daar dualcore zijn en de i7's quadcores. Op het 1155 socket kan je ze wel prima vergelijken, daar zijn de i7's ook echt in Hz sneller (en ook in kracht). In de tijden van de Pentium 4 waren er ook al 4 ghz modellen, die kan je ook niet vergelijken met een i7 3,4Ghz (de i7 zal vele malen krachtiger zijn).

Wat je dus moet doen is BENCHMARKS bekijken, daar kan je precies zien hoe goed een CPU presteert bij een bepaald stuk software/game.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het beste is het vergelijk met sportauto's en vrachtwagens, met welke zou jij verhuizen als je 40 dozen zou moeten vervoeren? Een 80km/u rijdende vrachtwagencombinatie (dualcore) of een 160 km/u rijdende sportwagen? Zie je nu dat snelheid opeens weinig meer zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kun je opzoeken op www.cpubenchmark.com. Een Pentium 3 met 3 GHz is slechter dan een i7 met 1,9 GHz. Meestal is een nieuwere technologie beter dan de kloksnelheid zeg maar.