Heeft iemand verstand van accu's bij laptops?

Mijn volgende vraag gaat over een easynote TJ66:

In mijn rechteronderscherm staat het symbool van mijn accu. Normaal geeft deze batterij aan wanneer hij is opgeladen of wanneer hij bijna leeg is. Op dit moment geeft hij dit niet aan en staat er alleen een rood kruis bij. Als ik er op klik staat er dat ik moet overwegen mijn accu te vervangen. Is dit echt nodig? Ik heb mijn laptop nog niet zo lang en volgensmij kost het best veel om een accu te laten vervangen..

Alvast bedankt voor antwoord!:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Antwoorden (4)

Vrees dat je accu inderdaad niet meer laad dan
Je kan hem even er uit halen en weer in zetten
(wel de pc uit en stroom er af)
kijk ook even onder energoe beheer of daar iets raar staat
misschien dat er een vuiltje zit of zo maar denk het eigenlijk niet
als ie helemaal niet meer opstart tenzij dat de lader is aangesloten
dan is het einde verhaal
en aan vervanging toe
capthavoc
12 jaar geleden
Iedere oplaadbare accu of batterij heeft een maximum levensduur, gerekend in een bepaald aantal ontladingen en opladingen.
Als het niet anders kan (vanwege de plaatsing van een stopkontakt bijvoorbeeld) dan kun je het opladen, gebruiken totdat het bijna leeg is en weer opnieuw opladen. Maar als er een mogelijkheid is om je laptop altijd ingeplugd te hebben en niet de batterij steeds leeg te laten lopen dan is dat voor de levensduur van de batterij beter.

Hoe lang is 'niet zo lang'? Als het echt nog niet erg lang is (paar maanden of zo) dan kun je naar de verkoper/winkel gaan en kijken of zij je misschien een nieuwe accu voor niet al te duur kunnen leveren.

En het stond al in het eerste antwoord: "pc uit en stroom er af", maar nog even wellicht ter overvloede: VOOR je de accu er uit gaat halen. Ik zelf heb met mijn stomme kop tot 2 keer toe een laptop vernield door de accu te verwijderen terwijl hij aanstond.

Toegevoegd na 5 minuten:
Die 'levensduur' in op- en afladingen is natuurlijk niet PRECIES 1000 of 500 of wat dan ook, maar zo rond een bepaald aantal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn HP en binnen het jaar garantie kreeg ik gewoon een nieuwe accu. Toen het een half jaar later weer mis was kostte het wat meer moeite omdat het buiten de garantie was maar uiteindelijk mocht ik de laptop opsturen zodat ze konden kijken wat er nu mis was (lang verhaal kort: laptop raakte zoek, ik kreeg een nieuwe laptop vanwege dat zoekraken, later vonden ze hem weer, zou ik ook terugkrijgen alleen ging dat feest niet door en hadden ze hem bij bol.com maar naar een opkoper gestuurd).

Dus in garantietijd: nu meteen gaan klagen.

Buiten garantietijd: lastiger, wel proberen te klagen want een accu hoort wel 2 jaar probleemloos mee te gaan. Dan doe je beroep op het conformiteitsbeginsel waarmee je ook buiten de garantie iets vergoed kan krijgen. Soms moet je dan wel aanbieden een deel te betalen.

Tenslotte kun je ook goedkopere accu's krijgen, bijv hier: http://www.goedkopelaptopaccu.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rode kruis heb ik ook gehad, en dat is inderdaad een kwestie van de accu vervangen.

De easynote TJ66 is van het bouwjaar 2009.
Ik ga er daarom van uit dat jij die tweedehands hebt gekocht ? Als de vorige eigenaar niet zuinig met de accu is omgegaan, dan is de kans groot dat de levensduur nu voorbij is.

De gemiddelde levensduur is in jaartjes 3 jaar.
Ga je er goed meer om, kan de accu 5 jaar halen.

Wat een nieuwe accu kost, durf ik niet 123 te zeggen, dat kan variëren per dealer, en dat zal wel ergens tussen de 50 a 90 euro zijn.

In de bron heb ik een leverancier voor je gezet, maar ik zou toch even verder kijken als ik jou was. Misschien kun je hem ergens goedkoper vinden ? ;)

(PS)
Check ook even de spanning van je lader, en het connectie puntje van je laptop, misschien is daar wel iets mis mee ?
Of de connectie van je laptop naar je lader, die koperen puntjes. (Je weet het nooit)

Succes !