Waarom ziet mijn computer de ene USB-staaf wel en de andere niet?

Ik heb twee USB-staven. Doe ik de ene in de computer (desktop met XP), dan ziet de computer hem, en krijgt hij een schijfletter. Haal ik die ene eruit en doe ik de andere erin, dan ziet de computer hem wel - in de zin dat hij verschijnt bij "Hardware veilig verwijderen" - maar krijgt hij geen schijfletter. Ik kan met die staaf dus niets doen.

In een andere computer (desktop met Vista) werken beide staven wel goed.

In een laptop met XP heb ik hetzelfde probleem als bij de eerstgenoemde computer: de ene staaf wordt niet gezien, de andere wel.

Hoe zorg ik dat ook die ene staaf weer wordt gezien en een schijfletter krijgt toebedeeld?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Hardware
2.3K

Het beste antwoord

Voordat ik hierop verder ga wil ik je even de standaard werking van usb schijven uitleggen.

Standaard hebben de meeste mensen deze indeling:
C:\ Windows Schijf
D:\ Backup schijf
E:\ Dvd speler\Brander\Blu-ray
F:\ Optionele 2e speler

G:\ t/m Z:\ is dan nog beschikbaar als je in dit geval een usb schijf erin zou steken dan zou deze direct benaderbaar moeten zijn.

Uitzonderingen:

Als je C t/m F in gebruik hebt en een netwerkschijf hebt toegevoegd en op de onderstaande manier hebt gedaan dan krijgen de meeste mensen grote problemen met het toevoegen van een extra schijf.

C:\ Windows Schijf
D:\ Backup schijf
E:\ Dvd speler
F:\ Dvd brander
G:\ Netwerk schijf 1

!!!De usb schijf zoekt naar de eerstvolgende vrije letter "TUSSEN" de laatste driveletter (F:) en de eerste netwerkschijf (G:)!!!
Als dat niet kan dan is het niet op een normale manier mogelijk om een usb schijf te laten weergeven op je Windows machine.

Om dit soms wel te laten slagen dan zou je in de beheer opties van je schijven moeten zitten en je usb device een vaste schijfletter moeten toekennen, op deze manier zal deze schijf zich op elke pc identficeren met die toegewezen schijfletter. (Let op, dit zal niet altijd werken en als ik me niet vergis is het dan wellicht nog steeds noodzakelijk om de indeling van de schijfletters na te kijken/veranderen)

Toegevoegd na 5 dagen:
Bij deze een plaatje waar je je stationsletter en paden in XP aan kunt passen. Mocht het voor W7 nodig zijn, dan kan ik evt. ook een plaatje toevoegen.

Je kunt in deze instellingen komen door met je rechter muisknop op "mijn computer" te klikken en dan te kiezen voor "beheer/beheren/manage".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Heb het probleem gevonden. Echter nog geen oplossing. C: is de Windows-schijf (eerste partite van harde schijf).
D: is de tweede partitie van dezelfde harde schijf.
E: is een aangekoppelde netwerkschijf.
H: is de eerstvolgende aangekoppelde netwerkschijf. Die ene USB-staaf, die het NIET doet, wil aankoppelen als E:  --  maar die letter is al bezet. Als ik de koppeling van E: naar de netwerkschijf verwijder, verschijnt die USB-staaf netjes als E: . Die andere USB-staaf, die het WEL doet, verschijnt als G:  --  ongeacht of E: wel of niet aan de netwerkschijf is gekoppeld. De volgorde waarin ik de beide USB-staven in de computer steek maakt niet uit, het gedrag blijft hetzelfde. Vraag wordt nu dus: hoe zorg ik dat die ene staaf een *andere* schijfletter uitkiest dan E: ? Die andere staaf slaagt erin om altijd G: te zijn, dus moet er een manier zijn om die ene staaf aan het verstand te brengen dat hij bijvoorbeeld altijd F: moet zijn. Waar wordt dit opgeslagen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het even in mijn antwoord plaatsen. Je kunt de schijfletter namelijk aanpassen van een usb schijf zonder gevolgen
Cryofiel
14 jaar geleden
Helaas: "Kan geen verbinding met de Logical Disk Manager-service maken". Toch vreemd dat de ene USB-staaf consequent als G: tevoorschijn komt, en de andere consequent als E: tevoorschijn wil komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die ene, de G is al een keer zo ingesteld om als G gezien te worden op deze pc en misschien wel andere pc's. Die andere wil steeds naar de E toe gaan doordat dat de default is, niets vreemds verder dit is gewoon standaard. Ik vind het wel vreemd dat je geen verbinding kunt maken met je LDM service. Ik kan je helaas op afstand niet verder helpen. Wellicht kan dit wel via een teamviewersessie als je hier nog veel problemen van ondervind. In dat geval kun je me gerust een PM sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Helaas: "Kan geen verbinding met de Logical Disk Manager-service maken"." Kijk eens bij Services (Start, "dezeComputer" r-muis, beheren - [+]Services en toepassingen [-] services of Logical Disk Manager opgestart is (process)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, daar heb ik meteen naar gekeken. Het proces is gestart. Ik kan er echter helemaal niets aan veranderen: geen rechten. @Kiswum, teamviewer wordt door mijn werkgever niet op prijs gesteld (als het al zou kunnen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je toevallig of je een local admin account gebruikt? Of heb je een ict afdeling die je hiermee verder kan helpen. Dit kan misschien zelfs met policies te maken hebben of met gebruikersbeperkingen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb local admin, maar da's veel minder dan echte admin. Zo kan ik sommige programma's wel installeren, wat een gewone gebruiker niet kan. Op C:\ schrijven kan ik dan weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm dan lijkt het me dat deze c:\ schijf zich op een server bevind. Dit kan het geval zijn met Thin Clients (die kleine computer kastjes).
Om op de C:\ schijf van de server terecht te komen dien je een Domain admin account te hebben.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, 't is een gewone Dell. C: en D: zijn twee partities van één fysieke harde schijf die in de computerkast zit. Lokaal dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is er iemand op je afdeling met meer rechten dan dat jij hebt om te zien of deze persoon wel meer rechten heeft. Desnoods kun je de schijf die standaard op E:\ staat op een andere pc aanpassen. Dan ben je ook van je probleem af of heb je dat al geprobeerd?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, heb ik geprobeerd. Die netwerkschijf die op E: staat kan ik aan een andere letter koppelen. Dan doet ook die ene USB-staaf het gewoon. Ik laat die ene netwerkschijf echter het liefst op E: staan. Ik had gehoopt het probleem op te kunnen lossen aan de kant van de USB-staven. Tenslotte functioneert de ene USB-staaf wel goed, dus dacht ik dat het mogelijk zou moeten zijn ook die andere USB-staaf goed te laten werken. Weet je *waar* de voorkeursletter wordt opgeslagen? De wel-werkende heeft immers als voorkeursletter G: en niet de eveneens beschikbare F: . Ik neem aan dat dat op de computer is opgeslagen, en niet op de USB-staaf. Is er ergens in de Registry een koppeling tussen ID van de USB-staaf en voorkeursletter? Ik heb gezocht, maar niets gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft de driveletter van de usb schijf. Ik had een externe HDD op de Z:\ schijf geplaatst. Ik weet niet het niet meer 100% zeker, maar volgens mij gaf deze op diverse pc's de Z:\ schijf aan. Dan zou het dus betekenen dat het dus op de harde schijf/ usb stick opgeslagen zou worden en niet in het gebruikte OS/systeem. Ik kan dit vanavond wel even testen met een usb schijf en een usb memory stick.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nog even gecontroleerd en de usb stick en externe HD neemt zijn nieuwe schijf letter niet mee naar een andere (in dit geval W7 systeem).
Als ik het weer terug plaats in mijn andere systeem dan pakt ie wel weer wat ik heb ingesteld. Conclusie je moet je usb stick/hdd nogmaals instellen op je pc op het werk en de netwerk schijf vantevoren tijdelijk verwijderen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ehm, *hoe* stel ik 'm dan in? Als ik de netwerkschijf tijdelijk verwijder en dan die ene USB-staaf erin steek, heet hij E: . Hoe kan ik die schijfletter naar iets anders krijgen als ik niet bij Disk Manager kan? Hmm, ik kan één ding proberen:
--  Netwerkschijf E: tijdelijk verwijderen.
--  Een *andere* USB-staaf erin steken, die deze computer nog nooit heeft gezien. Die zal dan E: heten.
--  Deze ene USB-staaf erin steken. Die zal dan F: heten.
--  Alle staven eruit, netwerkschijf E: terugzetten.
--  Die ene USB-staaf erin en hopen dat-ie nog steeds F: heet. Wat denk je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaf al eerder aan dat de volgende foutmelding kreeg: "Kan geen verbinding met de Logical Disk Manager-service maken".
Via google kom ik ook niet op veel resultaten behalve deze: http://forum.techzine.nl/forum/list_messages/88622
en het eventueel opnieuw formateren van je usb schijf. Daarnaast gaat het om een werkpc, wellicht heb je niet genoeg rechten, maar dat weet ik niet zeker.
Wat zijn de effecten als je de netwerkschijf op F:\ laat staan. Ik vind het NOOIT verstandig om de netwerkschijf direct achter de cd-rom drive te plaatsen. De eerst volgende keer dat je weer een usb schijf hebt, dan geeft ie dit probleem namelijk weer aan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Heb het net geprobeerd. Een willekeurige andere USB-staaf (ik had nog een heel oude, van 16 MB - destijds gigantisch groot) in de PC gestoken. Die werd de onzichtbare E: . Daarna de USB-staaf die het eerst niet deed erin gestoken, naast die eerste. Deze tweede staaf kreeg nu F: toebedeeld, en is daarmee geheel benaderbaar. Haal ik ze er dan beide uit, en steek ik vervolgens *alleen* die ene USB-staaf erin die het voorheen niet deed, dan krijgt die nu meteen F: toegekend. Conclusie: de PC onthoudt de letter die de vorige keer aan een bepaalde USB-staaf is toegekend. Indien die letter nog beschikbaar is, krijgt de staaf de volgende keer diezelfde letter toegekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16MB usb-stick, wees er maar zuinig op, misschien is ie nog veel geld waard ;)
Je wilt nu waarschijnlijk weten waar de instellingen worden bewaard voor de Drive letter?
Sorry, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd. Ik hoop dat het voor je mogelijk is om die netwerkschijf toe te bedelen aan een andere schijf-letter.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, ik kan E: aan een andere letter toekennen. Heet nu Q: .

Andere antwoorden (4)

Een computer onthoudt eerdere pogingen van een usb-stick... Als die succesvol was, dan herkent die hem eerder... En als het ooit eens misgegaan was, dan herkent hij dat ook en laat de volgende poging achterwege...

USB-trace op de pc zetten en dan zie je de oorzaak en wellicht een nieuwe gevolg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druk met de rechtermuisknop op "Deze Computer", druk op beheren. Ga vervolgens naar schijfbeheer, hier zal je een volume vinden dat geen Schijfletter heeft. Met de rechtermuisknop kun je er een letter aan koppelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
twee zaken:
1. doe ie het ook niet als je na opstarten de usb stick er als eerste instopt?
2. Wellicht moet je het programma USBMONITOR.EXE downloaden en draaien.
Als het antwoord op 1 nee is, dan zou ik mijn USB-sick maar eens op een andere pc formateren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
1. Ja, dan doet-ie het ook niet.
2. Kan niet, te weinig rechten op die PC. USB-staaf is nu leeg, dus ik zal sowieso eens proberen het ding te formatteren op de PC die hem nog wel ziet.
1: Steek staaf-2 in een andere usb-poort - dus niet in de zelfde waarin staaf-1 heeft gezeten.

2: andere mogelijkheden :
Controleer ook de opmaak (formaat - formatering) van de usb stick - is dat FAT / FAT32 of zelfs anders ( NTFS )

De meeste usbsticks worden in Fat32 geformateerd aangeboden (verkocht) - maar door zelf een andere formatering te kiezen kan dit afwijken.

Zijn de sticks altijd leesbaar - krijg je nergens een leesfout? probeer ze op een andere pc ook eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het maakt niet uit in welke USB-poort ik de USB-staven steek. Ook de volgorde maakt niet uit. De ene is consequent G: , de andere wil consequent E: zijn, maar dat kan niet  --  zie bij het antwoord van Kiswum. Beide staven zijn op een andere PC geheel te lezen en te schrijven, zonder enig probleem. Op die andere PC nemen ze beide de eerstvolgende vrije schijfletter, wat dus steeds een andere letter kan zijn. Alleen op deze ene PC hebben ze kennelijk een vaste letter (G: resp. E: ).