Wat zal de invloed zijn,op de verkoop van hardware,wanneer het illegaal downloaden wordt uitgebannen?

Met uitbannen bedoel ik,dat er geen mogelijkheid meer bestaat om dit te doen,zonder strafbaar gesteld te worden,zoals ze in Frankrijk van plan zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Wanneer het illegaal downloaden daadwerkelijk UITGEBANNEN wordt denk ik dat de muziek industrie een heel wat groter probleem heeft dat dat het nu heeft. Om nog maar te zwijgen dat je daarmee de verkoop van alle vormen van mp3 spelers behoorlijk lam legt. En de verkoop van lege CD's en DVD's en de verkoop van hardeschijven (zeg nu zelf: wie er nu 2 terabyte HD ruimte voor Windows, een tekstverwerker, 2 spellen en een internet browser).

Maar daar eindigt het ook niet he... Als je alleen nog maar legaal gekochte muziek op je mp3 speler zet dan is het aantal bestanden dat je hebt dus afhankelijk van je budget en niet van de opslagruimte van je mp3 speler. Dat betekend dus ook dat je de vraag naar grotere opslagruimte voor mp3 spelers elimineert en de vraag naar grotere hardeschijven drastisch verminderd. Dat kan naar mijn idee niet gezond zijn voor de werkgelegenheid in de research afdelingen van de fabrikanten van opslagmedia. En die oude hardeschijf van 'slechts' 20 GB gebruik je nu niet meer omdat hij te klein is, niet omdat hij niet meer werkt. en waarom is die HD te klein? Niet voor windows en een browser.

En er zijn nogal wat apparaten die onder die noemer vallen: Computers, mp3 spelers/Ipods, mobiele telefoons, 5.1 multi media apparatuur (en ouder: videorecorders en walkmans). Allemaal apparaten die hun succes voor een belangrijk deel te danken hebben aan (illegaal) kopiëren.

En zoals ik al eerder zei: voor de muziek industrie is het ook niet bijzonder gezond. De producenten klagen wel veel over downloaders maar feit is wel dat dankzij dat downloaden, bloggers en YouTube, artiesten ontzettend veel gratis reclame krijgen. Waar vroeger hele volksstammen aan DJ's, redacteuren en reclame makers nodig waren, bereik je nu een groter publiek voor een fractie van de inspanningen. Compleet onbekende bandjes/artiesten die slim gebruik maken van die mogelijkheden kunnen tamelijk succesvol worden zonder hulp van de grote labels.
Daarbij ben ik er niet van overtuigd dat wanneer je de verkoop opbrengsten van CD's, muziek DVD's en MP3's bij elkaar optelt en gaat vergelijken met de muziek verkopen van voor het download tijdperk, de verkopen gedaald zijn. Ik durf zelfs te zeggen dat die gestegen zijn. En ik denk dat er zeker heel wat meer film DVD's worden verkocht nu met downloaden dan vroeger aan VHS banden zonder downloaden. En kijk eens waar je tegenwoordig de meeste film trailers ziet.... niet op TV of in de bioscoop..... dat kost geld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde geld overigens ook nog voor een groot deel voor spellen en software. De meeste mensen die ik ken kopen liever een spel dan dat ze downloaden maar ze hebben geen zin om voor een of ander prul met een twijfelachtige stabiliteit dat ze niet vaker dan 1 avond spelen te gaan betalen. En de meeste spellen zijn toch echt jammerlijk 13 in een dozijn met heel slechte support. Echter ik zie wel degelijk dat voor een goed product wel degelijk wordt betaald (StarCraft wordt bv nu na meer dan 10 jaar nog steeds verkocht)
En als niemand meer illegaal aan Office kan komen denk ik niet dat dat peperdure pakket ineens massaal gekocht wordt. Waarschijnlijker is dat mensen overstappen op goedkopere en gratis concurrerende producten en dat is ook niet best voor Microsoft dat zijn dominantie dankt aan het feit dat iedereen bv MSWord ziet als DE standaard tekstverwerker.
Daarbij zijn er dankzij dat illegaal downloaden nu heel veel mensen die met teken en animatie software om kunnen gaan. En dat is weer erg goed voor producenten en uitgevers van stripverhalen, spellen, tekenfilms en speelfilms maar ook in wetenschap en industriële ontwikkeling. Bedrijven hoeven veel minder geld uit te geven om mensen op te leiden en kunnen uit meer mensen kiezen en zo dus meer kwaliteit binnen halen op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens denk ik niet dat het uitbannen gaat lukken.
Zoals ik bij een eerdere vraag al eens uitlegde: alleen al het feit dat je muziek moet kunnen horen maakt al dat het onmogelijk is om illegale verspreiding tegen te gaan. Vroeger gebruikte men een microfoon naast de luidsprekers verbonden met een cassette recorder. Nu internet. Op zich is er niet veel veranderd. Alleen de methode is anders.

Andere antwoorden (3)

Het illegale downloaden wordt verboden, maar in tegenstelling tot wat je in je vraag stelt, niet uitgebannen.
Dat lukt namelijk niet door wetgeving.
Er zal ongetwijfeld een invloed zijn op de verkoop, maar ik schat in, in beperkte mate.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
@denkbeeld:
Ten eerste worden er nog miljoenen euro's per jaar aan boetes uitgedeeld, dus niet iedereen houdt zich daaraan.
Maar belangrijker is dat de vergelijking niet opgaat.
Het internet is geen snelweg. Er zijn miljoenen parallelwegen.
uitbannen? een ipod van 60 gig kan 15000 liedjes dragen de ipod op legale wijze zou dan 15000 euro kosten via itunes. als ze downloaden willen verbieden moeten ze ook mp3 bestanden en ipods verbieden. laatst genoemde verbieden zou trouwens zeker invloed hebben op omzet van bepaalde hardware van apple.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ook hier weer: Als verboden werken, dan zouden we lege gevangenissen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens, maar downloaden is nog niet verboden. zou dat wel gaan gebeuren moet je ook alles wat er sterk mee verbonden is verbieden zoals bijv ipods. apple leeft deels indirecht van illegale downloads.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de laatste zin nog een keer: apple leeft deels indirecht van nu nog legale gratis downloads
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iPods verbieden omdat je niet meer illegaal kunt downloaden is onzin. Het grootste gedeelte van de mp3 bestanden op mijn iPod zijn gewoon kopieën van mijn cd's zodat ik ook onderweg van mijn muziek kan genieten. En mp3's verbieden is ook niet echt handig aangezien dit ook een manier is om bestanden tussen musici te delen, let wel EIGEN OPNAMES.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat jij je cd's op je pc zet willen ze eigenlijk ook niet, omdat de eerste stap naar uploaden en downloaden dan gezet is. ze hebben daar toen zo'n copy beveiliging op los gelaten. die is onsuccesvolgebleken en gestrand maar het idee is duidelijk. je kan de het probleem alleen met wortel en al verwijderen anders niet. en ik denk indd dat het op anders niet uit zal komen, kijk naar de drooglegging in amerika.
Uitbannen zal nooit lukken. Op elk verbod verzint men wel weer wat neiuws