Ik heb 2 oude harde schijven, beide 120 gigabyte groot, nu wil ik een nieuwe pc, zelf bouwen, de schijven zijn 8 jaar oud, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (6)

Een nieuwe kopen, zo duur zijn ze niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de harde schijven 8 jaar oud zijn, zijn het hoogstwaarschijnlijk IDE schijven. Je moet dan dus een moederbord kopen die zowel 2 IDE sockets heeft als de modernere SATA sockets.

Of een PCI-kaart kopen met 2 IDE-sockets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt beter nieuwe kopen. Zoals al werd gezegd, de schijven hebben ide aansluitingen. Ide is erg langzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IDE poorten zijn nodig of inderdaad een pci kaart met IDE poorten ik zou persoonlijk voor die optie gaan
Want de moederborden met alleen SATA poorten zijn een stuk moderner dan die nog de mogelijkheid met ide poorten hebben het hoeft niet perse minder te zijn maar toch en zo blijf je vrij universeel en kan je simpel het beste moederbord aanschaffen en dat pci kaartje is wel aardig gewild lijkt mij
als opstart schijven zou ik die schijven niet meer gebruiken
als extra data schijven is het geen enkel probleem.
capthavoc
12 jaar geleden
Het argument van "IDE" en snelheid is al ruimschoots aan bod geweest hierboven. Veel belangrijker vind ik het dat de schijven al aardig oud zijn. Ze zullen al aardig wat draai-uren achter de rug hebben. De kwaliteit is dus niet meer optimaal. En juist die kwaliteit is zo belangrijk. Je vertrouwt al je ( digitale) zaken er aan toe en je foto's wil je niet kwijt raken door een verkeerde bezuiniging. (back-uppen doen we pas als het een keer fout gegaan is ).
Daarnaast lijken mij 120Gig schijven mij aan de krappe kant. Een besturingsschijf van 120 gig is een minimum; data schijven kunnen niet groot genoeg zijn.
Voor het geld hoef je het ook niet te laten, hoewel de prijzen op het ogenblik stijgende zijn. Een 1Tb schijf koop je voor ongeveer 80 euro. Voor de besturingsschijf hoef je niet meer kwijt te zijn dan een tientje of 4/5.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
120Gb is zat voor een opstartschijf, mijn 64Gb SSD redt het ook met gemak.
Niet meer in een pc gebruiken om dingen op te zetten die je wilt bewaren.
Harde schijven van die leeftijd zijn "over datum"
Daarmee bedoel ik dat de kans op fouten of een crash steeds groter wordt.
Ook zijn ze waarschijnlijk nogal langzaam, dus als opstartschijf wil je ze ook niet meer.

Wat je er nog mee kan doen is als externe schijf gebruiken.
Er zijn losse behuizingen met voeding en usb aansluiting voor de pc te koop. Handig als je films of andere dingen mee wilt nemen naar of van vrienden.

Toegevoegd na 22 minuten:
Vooral afhankelijk van je budget.
stel je hebt maximaal 70,- over voor harddisks.
En je hebt niet veel opslag nodig.

Koop een SSD van 60Gb en gebruik je oude schijven voor data, waarbij je de data altijd op beide schijven zet, gaat er één kapot dan heb je de andere nog.
Let wel dat 60GB weinig is als je meerdere games wilt draaien, ga dan voor 120Gb SSD of toch voor een HHD. Met 120BgSSD zit je al wel aan de 120,- en dan kan mijn combi kan ook: een 60Gb SSD en een goedkope, langzame en hopelijk betrouwbare HDD zoals de samsung ecogreen (1TB voor 50,-)