Zit er verschil in snelheid van USB 2.0 harddisks?

3.0 is sneller als je een 3.0 aansluiting hebt, maar is er verschil in snelheid tussen 2.0 harddisks en is dit dan alleen de RPM die dit bepalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (3)

Het is naast rpm vooral de grootte en dichtheid van de 'platters' die de snelheid bepalen. Platters (de losse schijven in een harddisk) met een lagere dichtheid hebben de informatie dichter op elkaar waardoor deze sneller gevonden kan worden. Zo zijn er 5400 rpm harddisks die door deze techniek sneller zijn, dan schijven die op 7200 rpm draaien.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik niet. Bedankt.
paulus811
12 jaar geleden
thanks voor de +. Ik zoek nog even naar een artikel dat ik hier ooit over gelezen heb, is wel interessant om te begrijpen hoe een harddisk werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Ik denk dat je een klein foutje hebt gemaakt, lagere dichtheid moet hogere dichtheid zijn.
paulus811
12 jaar geleden
scherp mrtomaat! En je hebt 100% gelijk.
Het verschil zit hem grotendeels in de controller die de harddisk van pata / sata omzet naar USB.
Harddisks van tegenwoordig kunnen allemaal relatief hoge snelheden aan, hoger dan de 480 megabits theoretische snelheid.
Snelheid tijdens het kopiëren of lezen word de de snelheid bepaald door de grootte van bestanden. 1 gigabyte aan data met 1 bestand gaat veel sneller dan 1 gigabyte bestaande uit 1000 kleine bestanden.
Het wordt zelfs soms aangeraden om lagere snelheid (RPM) voor disken te nemen, dit scheelt stroom en geluid en zoals ik eerder beschreef zou het qua snelheid niet uit moeten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Zeker voor je extra hdd voor je film/mp3 collectie is een snelle schijf onzin.
De harddisk die in USB 2.0 of 3.0 casings zitten zijn HDD's die je ook zo in een laptop kan stoppen of andersom. Een HDD die in een USB 2.0 casing zit wordt ALTIJD afgeremd door USB 2.0

Een HDD die in een USB 3.0 casing zit heeft hier geen last van, dan wordt het dus wel interessant hoe snel de HDD is, dit is afhankelijk van de datadichtheid en van het aantal RPM. (zoals is uitgelegd).

Een hele snelle SSD zou theoretisch wel weer tegen de limieten van USB 3.0 op kunnen lopen, maar daar heeft de interne SATA aansluiting in een laptop ook al weer bijna last van.

Het gaat altijd om de langzaamste schakel in het proces, met USB 2 was dit heel lang de verbinding geweest terwijl de HDD veel sneller kon.