Kun je een notebook met Wifi G adapter ombouwen naar Wifi N standaard en heeft dat zin?

Ik heb een laptop met wifi adapter die voldoet aan 802.11G standaard, maar krijg een nieuw modem/router met N standaard. Heeft het zin om de laptop om te bouwen of een wifi adapter met N standaard aan te sluiten, of zal ik geen enkel ander verschil merken dan alleen in mijn portemonnaie?

paulus811
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Het beste antwoord

De N-standaard is iets sneller, maar het verschil 54 Mb/s (G-standaard) en tot max 300 Mb/s (N-standaards) vind je alleen terug in de theorie en op papier.

De N-standaards schijnt wel wat stabieler te zijn en als je nu een goede G-verbinding hebt, zul je hooguit een verbetering van 20% door de N-standaard bereiken.

Het ombouwen van de laptop heeft dus enkel zin als je nu een slechte verbinding en/of een snellere verbinding nodig hebt (maar verwacht er niet te veel van).

Toegevoegd na 9 minuten:
Theorie: http://www.everymac.com/systems/apple/apple-tv/apple-tv-faq/what-is-802.11n-differences-between-802.11n-802.11a-802.11b-802.11g.html

'praktijk'
http://www.wirelessforums.org/alt-internet-wireless/802-11g-vs-802-11n-33853.html

Aangezien de N-standaard een grotere bandbreedte heeft en op 5 GHz en 2,4 GHz kunnen zenden (tenminste de goeie apparaten) heb je wel een goede kans op een betere en max 2-4x snellere verbinding (onder goeie omstandigheden).

Oh, je kunt de interne Wifi adapter hooguit voor een passende N-kaart wisselen als de adapter niet op het mainboard geintegreerd is. Een USB-Adapter mer N-standaard is eerder het goedkopere alternatief dan een originele laptop specifieke adapter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Vanavond duik ik even in de links die je geeft. En natuurlijk een +
paulus811
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Inmiddels heb ik het oude modem weer geïnstalleerd, want de nieuwe was één groot drama. Nog nooit zo'n slechte verbinding gehad.

Andere antwoorden (1)

De n-standaard is in de praktijk ongeveer twee keer zo snel als de g-standaard en het bereik is ongeveer twee keer zo ver.

Een n-adapter is er al vanaf € 13,50. Het is ook een goed merk met een antenne. De moeite waard om het eens te proberen!