Hoe installeer een besturingssysteem vanaf je externe harde schijf al je computer geformatteerd is?

Ik heb net mijn computer geformatteerd. Nu wil ik via mijn usb poort met mijn externe harde schijf mijn besturingssysteem terug installeren. Hoe voorkom ik dat hij altijd terug naar mijn dvd-drive keert in plaats naar mijn usb poort waar mijn externe harde schijf op aangesloten is?

Toegevoegd na 8 minuten:
Mijn vraag moest zijn: Hoe installeer JE een besturingssysteem vanaf je externe harde schijf alS je computer geformatteerd is. xD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe kun je nu een computer formatteren? Je bedoelt waarschijnlijk dat je de harde schijf in je computer hebt geformatteerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet NOOIT je HDD formatteren als dat niet tegelijkertijd loopt met het installeren van je OS. Nu weet je nooit of je je PC weer aan de praat krijgt. Ook is Windows er niet echt op geschreven om ergens anders dan van een DVD te installeren, je zal dus een handleiding moeten volgen om Windows vanaf een USB-HDD te installen. Hoe kom je eigenlijk aan de installatie bestanden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, goeie vraag xD

Het beste antwoord

hoi Duckje,

wanneer je direct na het inschakelen van je PC de DEL-toets indrukt, dan kom je in de BIOS instellingen.
daar kan je de opstartvolgorde van de computer instellen.
kies voor CD of DVD soms kan je ook voor USB kiezen.
stop een startbare USBstick of schijf in je USB poort
of maak op een andere PC een startbare CD en start vanaf die CD
vervolgens kan je de USB disk benaderen, waarna je het verder zelf wel kan uitvinden.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, dat was zo'n beetje wat ik zocht! :)

Andere antwoorden (1)

Je zou bijv. de setup-directory naar HD kunnen kopiëren en vanaf DAAR starten. Of vanaf een 2e ingebouwde niet-USB-harddisk. Of vanaf DVDR, waar je de boel op brandt. Dan moet ie wel bootable zijn. Ikzelf ben ouderwets en sluit een floppy disk drive aan en pak een Win98/DOS-command-files bootdisk.