Is shared videogeheugen langzamer dan dedicated videogeheugen?

Hallo allemaal,

De vraag is heel simpel. Je hoort wel eens dat shared videogeheugen langzamer is dan dedicated videogeheugen.

Stel dat dit juist is. Kun deze vertraging compenseren door meer shared videogeheugen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Hardware
10.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Ten eerste zit dedicated op de kaart geplakt en is shared op het moederbord geplaatst. Ten tweede is dedicated vaak GDDR5 wat volgens mij een stuk vlotter is dan DDR3 en van een 384bits brede bus kan worden voorzien waar DDR3 meestal bij 128bits blijft steken. http://www.techspot.com/community/topics/whats-the-difference-between-ddr3-memory-and-gddr5-memory.186408/ Zover ik het kan beoordelen is meer shared dus zelden een vervanving van dedicated. Daarnaast moet je je goed beseffen dat een GPU die gebruik maakt van shared geheugen sowieso vaak veel zwakker is dan een met dedicated geheugen ongeacht het geheugen. Maar puur op basis van chipprestatie. Ik neem aan dat dit nog steeds gaat over solidworks icm met een Intel HD 4xxx oplossing. Zou je voor eens de link willen geven waar de requirements staan. Dan kunnen we iets veel zinnigers zeggen. De link die ik vond rept alleen over Fire Pro en Quadro kaarten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteindelijk zijn die requirements een soort zekerheidsgaranties van softwaremakers. Donwloadt gewoon de proefversie, kijk of het werkt, en of het snel genoeg werkt. Mogelijk zou je nog je een oudere versie kunnen proberen als daar een demo van is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jups, probleem is dat de laptop al in bezit is, zover ik het volg. En dan zit je met een laptop altijd een soort vast. Aan Thijs, Nog beter kan je dus een desktop nemen. Daarmee heb je de volgende voordelen: -Upgradebaarheid (betere CPU, maar vooral betere GPU)
-Groot scherm
-Vaak beter voor je zithouding. (Of je moet met een laptop stand, en een los keyboard achter je bureau zitten.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank Tomaat, Ik ga een proefversie zodra mijn laptop terug is van reparatie om te kijken of hij het aan kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast kan je wel 32GB erin proppen. De HD4600 van intel gebruikt max. maar 1,5 GB. Je kan volgens mij niet 4GB beschikbaar stellen, en dat zal ook geen zin hebben omdat die videokaart waarschijnlijk toch niet krachtig genoeg is om zoveel te verwerken dat dat nuttig is.

Antwoorden (1)

Ja, een laptop met een grafische kaart met een dedicated geheugen die voor de rest dezelfde specificaties heeft als een laptop met een grafische kaart met shared geheugen, zal sneller de informatie kunnen verwerken. Het RAM hoeft immers minder gegevens te verwerken. Deze verwerking - vooral het grafische gedeelte daarvan - wordt door het geheugen van de grafische kaart overgenomen. Daardoor kan het RAM andere taken verrichten. Vooral zwaardere toepassingen zoals videobewerking en veel spellen hebben daar baat bij.
Het is zelfs zo, dat een systeem met een goede grafische kaart met een geheugen van bijvoorbeeld 2 gb en een i5 beter zal werken, dan een systeem met een ingebouwde grafische kaart met shared geheugen en een i7 processor.