Heb je om films in full hd af te spelen op een extern beeldscherm, een laptop nodig met een full hd scherm?

Ik wil een laptop gaan kopen die niet te duur is, omdat ik hem vooral wil gaan gebruiken om op te internetten en series en films op de te kijken via een televisie. De belangrijkste eis voor mij is dat ik er een hdmi uitgang op zit zodat ik gedownloade series en films in full hd op een tv kan zien. Nu meen ik me te herinneren dat als ik op m'n werk een laptop koppel aan beeldscherm, dat de maximale resolutie niet alleen beperkt wordt door dat scherm, maar ook door de mogelijkheden van de laptop zelf.

Simpel gezegd: als ik laptop met hdmi uitgang koop, kan ik er dan zeker van zijn dat de output uit die poort ook full hd is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

De mogelijkheden worden beperkt door de grafische kaart, maar als er een HDMI uitgang op zit kan het heel goed mogelijk zijn dat een extern scherm met een resolutie van 1920*1080 pixels aangesloten kan worden. Het heeft weinig zin om een HDMI kanaal aan te bieden terwijl de grafische kaart geen HD weer kan geven.

Als je een laptop koopt en dit overweegt zou ik hier zeker naar vragen.

Toegevoegd na 1 uur:
Om HD films af te spelen kan je wellicht ook eens kijken naar een mediaspeler zoals Xtreamer (http://www.xtreamer.net). Is wellicht een stuk makkelijker. De sidwinder 2 kost 99 dollar. Je kunt desgewenst er ook bestanden via het netwerk mee streamen, bijvoorbeeld de bestanden die op je laptop staan en dit apparaat kan zeer veel formaten aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Jups en meestal zijn die ook wat stiller dan een laptop die HD uit staat te poepen, op een gegeven moment is dat niet zo prettig. Ook een afstandsbediening is prettig ipv naar de laptop lopen om te pauzeren.

Andere antwoorden (2)

Ja het is mogelijk. Ik doe dat ook. Als je grafische kaart het ondersteunt, en dat is altijd wel zo met een hdmi uitgang. Maar je moet je films dan afspelen via de grafischekaart of codecs instaleren en windows classic media player downloaden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aansturen van een 1080p TV via HDMI zal geen probleem zijn, waar je meer mee te maken hebt is of de laptop zware hd compressie vloeiend afspeelt. Als je een nieuwe laptop gaat kopen moet je er dus op letten dat deze dat probleemloos kan, tegenwoordig zit je meestal wel goed omdat de meeste laptops dit standaard aan kunnen en anders de geintegreerde GPU meestal ook nog mee kan helpen met decoderen.

Een laptop kan over het algemeen resoluties veel hoger dan 1080p uitzenden, gewoon het windows bureaublad in 2560x1600 uitsturen kan elke videokaart aan, maar een film in 1080p is andere koek.