Wij hebben een tamelijk oude computer, een jaar of 12 oud. Die kan ik niet meer opstarten. Wat te doen??

Hij blijft maar hangen in het eerste scherm. Daarop staan allerlei gegevens, bijvoorbeeld temperatuur enzo. Er staat: press Del to enter Setup. Ik heb op Delete gedrukt, maar hij doet niets. Ook Control Alt Delete geprobeerd. Het scherm wordt dan even zwart en daarna verschijnt weer hetzelfde als daarvoor. Wie kan mij verder helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (6)

Het enige wat hier nog zal helpen is eens een nieuwe computer aanschaffen...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,idd!
Dat is zwaar bejaard voor een computer.
Dat iemand zo'n oud ding nog wil gebruiken.
Ik heb nu een half jaar een nieuwe supersnelle computer, en die ouwe(was 6 jaar oud) die hebben we in de kelder gezet.
Krijg je geen cent meer voor.
Hij doet het nog wel gewoon,maar is te oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het puur gaat om er data af te halen zou je kunnen proberen de harde schijf er uit te halen. Je kunt een usb kit kopen waar je harde schijf in past en dan kun je die als usb op je nieuwe pc aansluiten. Let wel op dat je de juiste aansluiting koopt, niet sata maar het oudere type.
Het kunnen een aantal zaken zijn:
_Een lege bios batterij, dat is zo'n knoopcel(zilverkleurig schijfje).
_Een defecte onderdeel (harddisk, floppy of cdrom) speler, hierdoor ziet de bios dat er iets veranderd is en wil graag dat jij dat bevestigd.

In iedergeval, zou er ergens moeten staan "save en exit" kies hiervoor en je hebt een goede kans dat de pc weer doorstart.

Zo niet, maak even een digitale foto van het scherm en voeg deze aan de vraag toe.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook gehad. Probeer de foto in paint te openen en als jpg op te slaan. Liefst zo klein mogelijk bestand, dan lukt het wel.
En wat je ook zou kunnen doen is de pc met een cd proberen te starten, bijvoorbeeld de ubuntu installatie cd, waarmee je ubuntu kunt starten om uit te proberen zonder dat er iets aan je pc veranderd. Als dat lukt en je krijgt het netwerk aan de praat kun je op die manier je bestanden er af halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Member
*
Offline Offline

Berichten: 9

Oplossing.be

Re:Opstarten
« Antwoord #7 Gepost op: 17 augustus 2004, 14:13:47 »
[...]
En dan een antwoord op je tip : start pc op, en wanneer je de melding krijgt "press del to enter setup" druk je op del op je numeriek klavier [rechts op het toetsenbord].
Wees snel, want veel tijd heb je niet om op del te drukken.
Wacht je te lang, dan moet je opnieuw beginnen.
Daar heb ik bij mijn pc alle tijd voor want daar komt het LOGO van het ASUS moederbord te staan en dat staat er lang genoeg om op DEL te drukken dus snel!!!!
Dus bij deze heb ik het hele rijtje afgewerkt van tips tot op heden en ben jullie daar dankbaar voor,alle tips zijn welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als hij niet voorbij het boot scherm komt (bios, dat ene schermpje wat voor windows komt), is er iets mis, over het algemeen.
het kan een lege biosbatterij zijn, het kan randapparatuur zijn die niet goed is aangesloten/na die 12 jaar gewoon stuk is.
als het goed is, piept hij ook of gaan de num-cab en scroll lock lichtjes branden.
kijk wat er niet goed is, en dan zou hij hett gewoon weer moeten doen.
maar om te beginnen, maak alle onnodige randapperatuur los, dus hou alleen je scherm, toetsenbord en muis over.
het kan zijn dat hij bijvoorbeeld niet zo lekker reageerd op je printer, ik had het een keer met mijn ipod.
en sluit het daarna weer aan, en als het dan nog een keer gebeurt, weet je wt het is.
ik wil niet zeggen dat het het is, maar het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou de hydrive kunnen vervangen of de ups kabel laten slepen maar het kan ook zijn dat hij gewoon kapot ik