Waarom mag ik sommige USB-apparaten niet via een hub aansluiten?

In de gebruiksaanwijzing van sommige apparaten staat, dat je de USB-kabel van die apparaten direct in de computer moet stoppen. Je mag de USB-kabel niet via een hub aansluiten, en (dus?) ook niet in een USB-aansluiting steken die op sommige toetsenborden en beeldschermen zit.

Dit geldt onder andere voor mijn Nikon-spiegelreflexcamera.

Toch werkt het altijd prima als ik zo'n apparaat via een hub aansluit.

Waarom zegt de gebruiksaanwijzing, dat ik zo'n apparaat direct aan de computer moet koppelen? Hoe zou een USB-hub kwaad kunnen doen?

Toegevoegd na 45 seconden:

(Natuurlijk heb ik niet overmatig veel USB-apparaten op de computer of op de hub aangesloten.)

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je de camera besturen via usb, of alleen de foto's overhalen?
Als je het laatste alleen wilt doen, gebruik ik zelf altijd gewoon een geheugenkaartlezer. Mijn camera gaat alleen aan de usb, als ik ook via de computer de camera wil bedienen. Maar dit komt zelden voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan is alleen een laptop praktisch genoeg als je met een shoot bezig bent. Dus heb je zo wie zo geen last van USB-hubs.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik haal foto's over via de USB. Dat is de makkelijkste manier: kabeltje insteken, foto's kopiëren. Anders moet ik de kaart eruit halen, in de kaartlezer stoppen, kaartlezer aansluiten, foto's kopiëren, kaart uit de kaartlezer halen, kaart in de camera stoppen. Veel meer werk dus. Bovendien heb ik geen kaartlezer... Maar goed, ik wil de camera dus niet bedienen, alleen foto's uitlezen. En dat gaat prima, ook via de hub.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou voor mij geen optie zijn als ik in een studio werk zoals mijn zelfportret. Dan haal ik liever het kaartje er even uit zodat de camera en statief kan blijven staan.
Loop ik met het kaartje even naar de computer om de tussenresultaten te beoordelen. Ieder zijn eigen werkwijze.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, als je met statief werkt, is jouw methode veel handiger. Heb je al eens gekeken naar "tethered shooting"? Dan verbind je je camera via een kabeltje of via een draadloze verbinding met je computer. De foto's worden dan direct op je computer gezet. Als ik het goed heb, kun je kiezen of ze alleen op de computer worden opgeslagen, of ook op de geheugenkaart in de camera. Een programma als Lightroom kan zelfs de foto's op je computer automatisch groeperen. Alle foto's die met een maximale tussentijd van X minuten zijn gemaakt, worden in een mapje bij elkaar gezet; zit er meer dan X minuten tussen twee foto's, dan gaat Lightroom ervan uit dat je aan een nieuwe shoot-serie bent begonnen, en maakt Lightroom dus een nieuw mapje voor de nieuwe shoot. Ik loop meestal buiten rond met mijn camera. Foto's op de computer zetten gaat voor mij dus het handigst via de USB-aansluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig. ik kende het niet en lightroom gebruik ik niet.
Doe zo wie zo niet veel momenteel, af en toe een zelfportretje. En soms een wolkje. Op flickr zet ik het 1 en ander. Je kunt me vinden op mijn echte naam.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan ga ik je flickr-verzameling eens bekijken!

Het beste antwoord

Soms levert een USB-aansluiting op een hub niet voldoende stroom om het aangesloten apparaat te bedienen. Het kan dus niet echt kwaad, maar het kan gebeuren dat je apparaat niet goed werkt als je hem op een hub aansluit.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een hub met netvoeding dan de oplossing?

Andere antwoorden (1)

Ik denk niet dat het iets kapot maakt of zo. Het probleem zal zijn dat de hub soms onvoldoende voeding heeft. Daarom hebben sommige apparaten ook 2 USB stekkertjes om zodoende meer stroom te krijgen.
Antwoord: Als het werkt is er geen probleem.