Gaat het batterijtje op het moederbord sneller leeg als de computer uit staat en de stekker uit het stopcontact is?

Deze vraag stelde een oom mij toen hij het batterijtje had moeten vervangen. De computer is 3 jaar oud. Dus lijkt het mij wel redelijk dat het batterijtje leeg kan zijn.
Maar in de computerzaak waar hij een nieuw batterijtje kocht vroeg men of hij ook wel eens de stekker uit het stopcontact trok. toen mijn oom dit bevestigde zei men dat dit ook weel eens de oorzaak kon zijn dat batterijtje zo snel leeg was. Mij lijkt dit klinkklare onzin.
Maar een kennis van mijn oom, waar hij de computer had gekocht gaf hetzelfde antwoord als in de computerzaak.
Toen ik een collega van mij de vraag stelde had hij dezelfde mening als ik. Misschien een batterijtje van mindere kwaliteit. Maar 3 tot 4 jaar voor een batterijtje leek hem ook normaal.
Wie heeft er gelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (3)

Het batterijtje op het moederbord staat los van de netstroom. Het batterijtje zorgt is om de tijd bij te houden en de settings van de bios opslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik mag: Het is complete onzin. De batt. in mijn comp zit er al 8 a 9 jaar in en geeft geen problemen. Ook niet als de comp. geruime tijd niet wordt gebruikt en de stekker uit het stopkontakt is. Slecht batt. denk ik. Meer niet. Of ze hebben oud voor nieuw verkocht. Maar dat denk ik weer niet. Immers men kent elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
qua stekker eruit: ja dat kan. je computer heeft een vorm van stroom nodig om de gegevens in de cmos te bewaren, als hij uit gaat, en de stekker eruit, gebruikt je computer het batterijtje

anders gebruikt de computer een miniem voltage van je voeding.

bewijs: ik zit nu zonder batterijtje, maar als ik mn stekker er nu uit trek is mn bios leeg.. (en als ik hem erin laat doet pc et gewoon..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
binnen een maand is onzin, binnen een jaar is gemiddeld. Afhankelijk van hoe vaak de PC weer aan het netstroom hangt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een maand is onzin, maar een jaar+ is wel te verwachten zonder enige stroom, het gaat hier om een minieme hoeveelheid stroom die nodig is (en om een enorme versie van een horloge batterij, die over het algemeen lang meegaan in horloges). overigens, ik weet niet wie het was maar dankje voor het duimpje, ik doe tenminste de moeite om het te testen...