Rook uit pc?

Ik ruikte al een vreemde geur, na een tijdje had ik door dat het mijn pc was. Er kwam rook uit de computerkast, heb de pc snel afgesloten. Nadat ik hem open heb gemaakt merkte ik dat hij er stoffig was en ik denk dat er en stuk stof in brand stond.

De pc heeft al ongeveer een maand niet aangestaan dus daar kan het ook wel aan liggen (misschien)
De rook kwam trouwens uit de ventilator (denk dat hetde venti is tenminste)

Hebben jullie misschien een idee waarom er rook uit kwam? Kan ik de pc na ht schoonmaken weer aanzetten zonder gevaar?
En heb ik de volgnde kabels er per ongeluk eruit getrokken of hoort het zo?(zie foto)

( het is een packerd Bell van ongv 3 jaar oud)

Misschien heel stom dat ik aan de pc heb gezeten zo der er echt verstand van te hebben, maargoed hij stond zowat in brand..

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb hem weer aangezet en alles leek goed te gaan, maar na ongv 15 min kreeg ik weer zo'n brandlucht. betekend dat dat er iets is gesmolten binnen in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha sorry maar ik moet er toch even om lachen :P De stereotype rokende pc die teveel heeft gedaan. Maar wel lullig, hoop dat je geholpen kunt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je nou precies weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de derde alinea staat wat ik wil weten :D

Het beste antwoord

gelijk een nieuwe PC maar kopen is een beetje onzin (onafhankelijk wát je ermee doet en hoe vaak). Ik had een PC die is wel 7 jaar meegegaan, zat vol met stof, heeft nooit gerookt en stond ook wel eens een maand of 3 niets te doen.

Als je verstand van zaken hebt kan je dit probleem vaak prima zelf op lossen door te kijken wat er precies rookt (PC open maken en aanzetten en goed kijken wat er gebeurd).

Je geeft echter aan dat je dat niet hebt dus in jouw geval zou ik een goede klantvriendelijke PC winkel opzoeken.

Het probleem kan iets simpels zijn zoals stof wat prima is schoon te maken of een ventilator die warm loopt doordat ie niet meer (goed) draait. Die kan je zo vervangen voor 2 tientjes.

Helaas kan er ook iets ernstigers zijn en dan kan je denken aan bedrading die kortsluiting maakt (isolatie materiaal kan verbrand zijn waardoor kabels nu bloot liggen) en dat kan wel degelijk brand opleveren!

Als je naar een PC zaak gaat vraag dan van te voren wat de kosten van een onderzoek zijn. Spreek als het kan ook van te voren een bedrag af waar ze niet boven mogen gaan! Of dat ze je op z'n minst van te voren bellen als er onvoorziene kosten zijn voordat ze de kosten ook echt gaan maken! Gangbaar is 25-50 euro onderzoeks kosten en reparatie is zo'n 40-60 euro uurloon (bij daadwerkelijke reparatie vervallen vaak de onderzoekskosten). Dan komen daar eventueel nog kosten voor onderdelen bij (standaard voeding +/- 50 euro, ventilator 20 euro)

Zo kan het zijn dat je voor 100 euro al wel klaar bent. Nogmaals laat je goed informeren hierover van te voren. Van vragen wordt je wijzer immers!

Ga alleen over op de aankoop van een nieuwe PC als je dat er zelf ook voor over hebt (en laat je niet zomaar iets aanpraten wat je niet wilt. Als je oude PC nog prima doet wat jij ermee wilt doen, dan kan reparatie prima uitkomst bieden). Als het advies van de winkel is dat je beter een nieuwe PC kan aanschaffen doe dat dan niet meteen, maar vraag hier even bedenktijd voor in ieder geval. Dan kan je in elk geval een second opinion vragen (bijvoorbeeld hier)

Zorg ook dat als ie is gerepareerd, dat je garantie hebt dat het probleem niet terug komt. Normaal is dat je daarop 3 maand garantie krijgt, maar dit zou per winkel kunnen verschillen misschien. Heb je geen goed gevoel bij een winkel (of willen ze geen prijsindicatie geven of geen garantie op hun reparatie bijvoorbeeld) zoek dan een andere. Kijk op internet voor PC winkels bij jou in de buurt voor de telefoonnummers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die stekkers nmaakt niet uit. Dat zijn molux stekkers die gebruikt worden om onderdelen aan te sluiten. Daarvan hangen er altijd wat los. Een pc kan behoorlijk wat stof hebben. Waarschijnlijk is het de voeding die kapot aan het gaan is. Pc opnieuw aansluiten is niet zonder risico! Zou naar een pc winkel gaan als ik jou was aangezien je het zelf niet zal kunnen maken. Als de pc oud is ca 4 jaar of ouder dan is het verstandiger om een nieuwe pc te kopen aangezien de pc dan op korte termijn weer stuk zal gaan en meer geld gaat kosten. Suc6 ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow nooit meegemaakt maar ik heb zelf al problemen met mijn asus gehad toch bij de venti het zal warschijnlijk zijn dat hij 3 maanden niet aanstont en dan hoopt het stof zich op in je venti dus ik denk dat je die eens moet laten kuisen het probleem zal denk ik wel zijn opgelost maar het kuisen kan je zelf niet je zou stukken kunnen beschadigen en dat willen we niet..!
Dus als dit is gebeurt raad ik je aan je pc minstens 1 keer per week aan te zetten dan kan het weekelijke stof erdoor ;)!
Ik hoop dat ie het nog red :P
Good luck!
James
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, er komt alleen stof in een pc als hij het zelf aanzuigt door de ventilatoren.
Oververhitting, dingen gaan smelten, daarna gaan ze branden = rook. Ik zou maar een andere pc kopen, de kans is heel groot dat er dingen zijn doorgebrand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal waarschijnlijk iets aan het verbranden zijn, meestal in de voeding, wat op zijn beurt de stofnesten heeft doen ontbranden. De pc vervangen is onzin, tenzij de reparatie erg duur word. Je kan de pc even open schroeven en dan aanzetten(en er bij blijven), dan kan je zien waar de rook precies vandaan komt. Als het b.v. De voeding is, kanndeze zo verwisseld worden. Oja een paar losse kabels is normaal.
Als laatste, maak foto's voor je de kabels loshaalt, dan kan je terug kijken waarvwa zit. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik zelf 1 keer meegemaakt, mij ventilator was kapot ik denk dat dat ook het geval bij jou is. Opzich kan Je zo een dingetje veel makkelijk vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig is het alleen je ventilator die dingen zijn makkelijk te vervangen (als het nodig is)
ik zou na hen flink schoongemaakt te hebben
aanzetten met de kast nog open zodat je goed kan zien wat er gebeurd
als er rook komt uit je cpu blok meteen uitdoen
en kijk dan of er misschien koeling pasta nodig is tussen je cpu en koeling ribben blok
als het uit andere ventilators komt dan kan je hem beter vervangen

Toegevoegd na 1 minuut:
(de ventilators niet de pc ;)
capthavoc