Aan welke eisen moet een goede, externe harde schijf voldoen?

Ik wil graag een extra harde schijf aanschaffen, waar ik mijn bewerkte video's kan opzetten. Het zijn HD video's (moet je dan een speciale HD harde schijf kopen (als dat bestaat)?).

De opslagruimte hoeft zeker niet meer dan 700GB te zijn, want ik zet de video's toch op DVD.

Welke harde schijven zijn prima voor mijn doel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je zult eerst moeten kiezen of je een externe harde schijf wilt of liever een extra interne harde schijf.

Extern:
2 "smaakjes":
een met een externe aansluiting (zoals USB 2 of USB 3 maar op sommige cardreaders kan je ook e-sata aansluiten)

Voordeel:
simpel aan te sluiten (d.m.v. 1 kabeltje direct op je PC)

Nadeel:
Zo goed als altijd heb je ook een (externe) stroomvoorziening nodig (zoals een adapter die je weer in het stopcontact moet stoppen)

Goed kijken dus of het praktisch is voor je PC opstelling!
Verder even kijken of je PC wel over de betreffende aansluiting beschikt!

Intern:
2 "smaakjes" ook weer:
Een standaard SATA harde schijf. Dat is een zelfde schijf die nu ook waarschijnlijk in je systeem zit (tenzij je systeem ouder is dan een jaar of 7. Als dat zo is dan kan het zijn dat je nog een zogenaamde IDE schijf hebt. Het verschil kan je zien aan de kabels die eraan zitten. IDE is vaak een platte brede kabel of een dikke ronde die eindigd in een platte brede aansluiting. En SATA is een vrij dun, smal kabeltje, vaak oranje of rood van kleur). Daarnaast zou je ook voor een SSD (=Solid State Drive) kunnen kiezen maar die zijn schreeuwend duur als we praten over meer dan 500GB. Dit is wel het snelste type schijf en werkt een beetje zoals een flash kaartje in een fototoestel. Erg zuinig met energie, geen bewegende delen en dus erg stil en gaan in theorie erg lang mee.

Voordeel:
gebruikt stroom die gewoon van de voeding van je PC komt; vooropgesteld dat je vrije voedingskabels in je PC hebt natuurlijk ;). En geen ruimte nodig omdat je de schijf in je PC inbouwt. Daarnaast is alleen een harde schijf veelal goedkoper dan een vergelijkbare schijf met een externe aansluiting.

Nadeel:
Je PC zal open moeten en je moet een beetje verstand van zaken hebben hoe je hardware inbouwt in een PC

Ik gebruik zelf voor opslag van veel HD films externe USB schijven. Gewoon van de Mediamarkt (als ze weer eens in de aanbieding zijn :). Om de ideale prijs te bepalen kan je de prijs delen door het aantal gigabytes. Je weet dan hoeveel 1 GB kost voor de betreffende schijf. Die vergelijk je dan met andere schijven om zo tot de meest gunstige schijf te komen. Op dit moment betaal je voor 1,5TB extern (=1500 GB) ongeveer 75 euro (=5 cent per GB)
Snelheid is denk ik niet erg belangrijk zolang je de films maar niet gaat bewerken op of vanaf de externe schijf. Om 10 GB op een USB schijf te zetten ben ik ongeveer 5-6 minuten bezig. Prima voor opslag en archivering toch? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb de Freecom XXS, verkrijgbaar in 500GB, geen extra stroomkabel nodig en lekker klein. Je moet hem dan wel naar NTFS formatteren zodat hij bestanden van meer dan 4GB aankan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Eigenlijk is elke hardeschijf goed, je kan wel beter een simpele kiezen dan een hele mooie die slecht in elkaar zit en als je met grote HD bestanden werkt moet je ze bijna altijd formatteren naar NTFS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij moet snel zijn (usb 2.0, het liefst usb 3.0), genoeg opslagruimte, niet al te groot en het belangrijkste is dat hij via usb werkt (dus niet via een adapter) want dat is bloed irritant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt twee soorten externe hardeschijven, netwerk harde schijven en usb/sata schijven.
Een netweek schijf moet voor minimaal een gigabitaansluiting hebben en je computer en router moeten dit ook ondersteunen.
Een extene usb/sata schijf moet minimaal usb 2.0 hebben of een vergelijkbare sata snelheid. Een usb schijf moet je zien als een grote usb stick terwijl de netwerkschijf niet bedoeld is om zo mee te nemen.
Mocht je een laptop hebben en werk je draadloos of ga je op pad met je hardeschijf koop dan een usb schijf.
In alle andere gevallen zou ik voor de netwerk schijf gaan.

Als alternatief zou je ook naar media speler kunnen kijken met hardeschijf, heb je meteen de bestanden op de juist. Alleen voor benadering moet de speler aan staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet op het volgende letten:
_Aansluiting: Ga voor een usb3 aansluiting, heb je deze niet op je pc, dan wellicht in de toekomst wel, en dat is de moeite waard, omdat dan het kopiéren van PC van en naar HD veel sneller gaat. (past ook op usb2)
_Voor HD films zou ik toch gelijk kiezen voor 1,5TByte of meer, een HDfilm is al gauw 9GByte en geloof me dat zit zo vol. Overal een DVD van branden ga je vast niet doorzetten(eigen ervaring)

Zie nog wat leesvoer:

Test /vergelijk onderzoek:
http://computertotaal.nl/article/21180/conclusie-test-externe-schijven.html

Algemene info voor harde schijven:
http://www.kieskeurig.nl/harde_schijf/informatie

Vergelijk/prijs/keuze lijst:
http://www.kieskeurig.nl/harde_schijf/q/externe+harde+schijf#page=1&sort=pop&order=&q=externe+harde+schijf&rq=&ps=60&pcode=harddisk&qcode=harde%2Bschijf&f59857%5B%5D=101789&f59857%5B%5D=101791&f59868%5B%5D=101816&f59866%5B%5D=101801&f59866%5B%5D=101802&min_default=24&max_default=567&min=24&max=567