Op mijn videokaart zitten 2x 6 punts aansluitingen voor stroom. Hoeveel moeten er van worden aangesloten? En wat als ik er 1 niet aansluit?

Het gaat hier om een GeForce 8800 GTX. Deze heeft 2x een aansluiting bovenop voor een kabeltje met 6 puntjes erop. Geen idee hoe dat zo heet. Moeten deze beide worden aangesloten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een paar jaar geleden had ik een van de eerste kaarten die ook een externe voeding nodig hadden. Toen nog gewoon een standaard powerkabeltje zoals je die ook op een IDE harddisk moet aansluiten. Ik wist dit (toen nog) niet en heb de kaart een tijdje gebruikt zonder die voedingskabel. Alles werkte prima totdat de kaart echt aan het werk moest (game waar 3d functies nodig waren dus)
De kaart werd na een minuut of 7 instabiel (vastlopen of artefacten - vertekeningen in het beeld)
Na een dag of 3 de kaart maar eens goed bekeken en toen zag ik dus pas de aansluiting.
De kaart ging na een goed jaar stuk (artefacten bleven dus leek er sterk op dat het geheugen op de kaart beschadigd is geraakt)
Of dit kwam door het niet goed aansluiten kan ik natuurlijk nooit meer zeker weten, maar het zou me zeer zeker niet verbazen. Het is ook de enige videokaart die ooit echt stuk is gegaan (en ik heb er al heel wat gehad :)

Moraal: ik zou zeker geen risico er mee lopen en de kaart precies zo aansluiten als bedoeld is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou het zou me inderdaad tegenwoordig zeker niet verbazen als ik mn GTX460 zie (wat een idioot lomp ding haha). Maar wat ik nog wel weet is dat bij mijn kaart, die ik in mijn antwoord beschreef, de ventilator wel gewoon draaide. Dat heb ik altijd wel gechecked bij nieuw geinstalleerde kaarten. Ik dacht destijds ook dat die aansluiting alleen voor een extra koeler ofzo was. Of een SLI constructie of iets dergelijks. Nouja punt van het hele verhaal: lezen lezen lezen en niet eerst doen en als het kapot is pas lezen bijvoorbeeld :)

Andere antwoorden (1)

Als het goed is werkt je videokaart dan niet, ook kan hij instabiel worden als het toch werkt en je gaat wat gamen. Je kan het proberen en kijken wat er gebeurt, ik geef geen enkele garantie btw. Het woord wat je zoekt is: molex (6pins).