waarom hebben sommige externe HDD's 2 usb aansluitingen?

ze werken ook met 1, maar waarom zit er een tweede usb aansluitingen aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
4.8K

Het beste antwoord

Een USB poort levert standaard 500mA per poort max.

Sommige USB poorten leveren net niet genoeg stroom via 1 poort om de Externe HDD goed te kunnen gebruiken.

Symptomen zijn dan dat Windows af en toe de schijf niet ziet, of tijdens het kopiëren hij plotseling afbreekt, of helemaal niet gezien wordt in Windows omdat het opstarten net even teveel stroom trekt dan de USB poort kan leveren.

Door dus de tweede kabel te gebruiken voorkom je dit probleem.

Overigens heeft niet elke schijf hier last van.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus 1 is voor data en stroom, de andere alleen voor extra stroom.

Dit kan je namelijk testen door de andere kabel aan te sluiten. Je hoort de schijf wel opstarten, maar ziet hem niet verschijnen. Via deze kabel kan hij dus zijn stroom trekken.

En de andere is dus voor de data en trekt hij ook stroom.

2x 500mA = max 1 A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kan kun je data direct vanaf een stick op de schijf zetten, denk ik....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene is voor de data overzetten, de andere is voor de stroom.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het artikel dat je linkt in de reactie op het andere antwoord staat dit ook.
Dit type externe HDD heeft geen aparte stroombron nodig, maar gebruikt de usb-poort om stroom te krijgen.
Kimath
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat niet in dat hij via de ene stroom krijgt en de andere gebruikt voor data ... Er zijn genoeg externe HDD die via een enkele kabel goed werken.
Kimath
12 jaar geleden
Quote van het artikel: http://www.laptoprepair101.com/laptop/2007/04/17/access-hard-drive-using-usb-enclosure/ The enclosure cable usually has two USB connectors on one end, make sure both of them are connected to the computer. You don’t need any external power supply for the enclosure because the hard drive gets power through USB ports.
Kimath
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad genoeg die via een enkele kabel werken, de vraag was "waarom hebben sommige externe HDD's 2 usb aansluitingen?"
Dat heb ik in mijn antwoord uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het werkt niet als je er maar 1 in doet ?
of werkt het trager ?
Kimath
12 jaar geleden
Dat ligt aan het merk HDD, sommige doen niks zonder die 2de stekker.
Mijne heeft dat ook, en in de handleiding stond dat dat is voor heel grote bestandsoverdrachten om extra stroom te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 2e stekker is gemonteerd NIET omdat de drive van 2 poorten stroom nodig heeft, maar omdat sommige pc's usb poorten te weinig leveren om de schijf te laten draaien.

vandaar 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien was t je al opgevallen maar t antwoord hierboven zegt precies hetzelfde? Sommige USB poorten leveren net niet genoeg stroom via 1 poort om de Externe HDD goed te kunnen gebruiken.