Zijn Com-poort aansluitingen op/aan de computer uit de tijd?

In mijn auto is een kilometer-registratie-systeem gemonteerd, merk Transcope. Het z.g. uitleesstation dient met de bijgeleverde kabel op een com-poort van de comuter te worden aangesloten (dus géén USB). Volgens mij zijn de com-poorten op computers al een tijdje met pensioen! Heb ik een verouderd systeem aangeschaft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
3.2K

Het beste antwoord

De COM poort, ook wel de seriele- of RS232 poort genoemd, werd vroeger op PC's veel gebruikt om muizen en andere randapparatuur aan te sluiten. Ook kon een zgn. null modem kabel gebruikt worden om via de COM poort data over te zetten van de ene naar de andere computer.

Deze functies zijn in onbruik geraakt, muizen e.d. werden steeds meer aangesloten via PS/2 en later USB, en (ethernet) netwerken hebben de null modem kabel vervangen. Veel moderne PC's en laptops hebben dan ook aan de buitenkant geen COM poorten meer, al is de desbetreffende controller soms nog wel op het moederbord aanwezig.

Op zakelijke computers, zoals IBM- en Sun server modellen wordt de seriele poort nog wel gebruikt. Deze computers hebben meestal geen monitor en toetsenbord, en de seriele poort wordt daar gebruikt om de computer te bedienen, meestal via een zogenaamde "console server". Ook kan een technicus gebruik maken van deze poort voor diagnose van hardware storingen.

De drivers voor seriele poorten zijn ook relatief eenvoudig in vergelijking met andere device drivers, en worden dan ook wel als programmeervoorbeeld gebruikt voor beginnende systeemprogrammeurs.

Dus ja, op PC's worden COM poorten niet veel meer gebruikt, al bestaat er voor bepaalde toepassingen (zoals de bovengenoemde technicus die een IBM- of Sun systeem moet repareren) soms nog wel behoefte aan. Gelukkig bestaan er RS232 to USB converters waarmee van een USB poort een COM poort gemaakt kan worden. Een andere mogelijke oplossing op laptops is een RS232 CardBus adapter, al is dit inmiddels ook alweer een enigzins gedateerde oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel PC's hebben nog gewoon één COM-poort.

Toegevoegd na 3 minuten:
Anders zijn er ook nog adaptertjes voor $5:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5859
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die bestaan echt niet meer. Misschien bestaan er omzetkastjes die op een usb aansluiting kunnen.

Alle COM: en LPT1: aansluitingen die nog bestaan, staan in een museum, op nieuwe PC's komen ze niet meer voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele zakelijke computers hebben nog gewoon een RS232 aansluiting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een zakelijke computer wordt elke 5-3 jaar vervangen, waar zou je nou in hemelsnaam nog een rsr232 poort voor nodig hebben, behalve om hele oude randapparatuur te gebruiken. Daar is geen fabrikant bij gebaat, het kost alleen maar geld om miljoenen poorten in te bouwen voor dat ene museum dat oude randapparatuur heeft. Koop gewoon een omzettertje en klaar. Maatschappelijk gezien veel goedkoper dan al die nutteloze poorten die stof verzamelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'die bestaan echt niet meer.'
Nou da's gewoon niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er nu nog fabrikanten zijn die er randapparatuur voor maken en geen usb versie hebben, dan heb ik een adviesje voor ze....:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die USB dingen doen het vaak niet. Probleem is dat USB op IRQ 12 werkt en RS232 op IRQ 3 of 4. Specifieke software die voor RS232 is geschreven werkt dan gewoonweg niet, en daar kan je met zo'n vrutseldingetje van 5 euro niet omheen. Zakelijke computers hebben in een aantal modellen gewoon RS232, waar hebben we het dan nog over? Het is er gewoon, en het zal ook blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, vandaar de gestelde vraag :)
Er zijn nog enkele zakelijke computers die een RS232 aansluiting hebben. USB omvormers hebben vaak niet het gewenste effect. De zakelijke HP6730B notebook heeft op sommige uitvoeringen een com-poort.